Kolletje leert zwemmen

Kolletje leert zwemmen, recensie met (les)tips

In 2013 is er een nieuw Kolletje avontuur uitgekomen. Voor haar vierde verjaardag kreeg ze toversokken van haar lievelingstante. Als Kolletje met haar toversokken aan haar echte naam zegt: Katharina Orselia Laetitia, kan ze de meest fantastische dingen. In Kolletje leert zwemmen van Pieter Feller en Natascha Stenvert gaat Kolletje op zwemles. Natuurlijk beleeft Kolletje in dit deel ook weer allerlei avonturen. Hier vind je een recensie en tips voor de verwerking van het boek.

De verhalen

Er staan maar liefst 12 korte verhalen in het boek. Je kunt ze als losstaande verhalen achter elkaar lezen, maar meerdere verhalen voorlezen in een keer kan natuurlijk ook. De verhalen volgen elkaar wel op.
Het boek begint met Kolletje die met haar grote vriend Dirk in een badje in de tuin zit. Ze willen graag op zwemles en de ouders vinden dat wel een goed idee.
In het volgende verhaaltje vertellen Dirk en Kolletje aan iedereen die het maar horen wil, dat ze op zwemles mogen. Ze hebben er zoveel zin in!

En dan is het tijd voor de eerste les, waarin ze hun badjuffrouw Jose leren kennen. Ze doen allerlei leuke spelletjes om te wennen aan het water.
In ‘een balletje in de vijver’ gaan Kolletje en Dirk weer mee met meneer de Jong en zijn hondje Doerak naar het park. Ze zien dat Doerak zichzelf heeft leren zwemmen op ‘z’n hondjes’ en dat vinden ze wel erg knap.
Van hun buurman leren ze dat je ook kunt wedstrijdzwemmen, ze krijgen zelfs een mooie zwemmedaille van hem.
Bij de volgende zwemles mogen de vaders mee. Dirk kan zijn zwembroek niet vinden en krijgt van juf Jose een met bruine strepen. Dirk vindt dit poepstrepen en moet huilen. Gelukkig belt de vader van Dirk naar zijn moeder, de zwembroek zit in het zijvak van de tas. Stiekem getoverd door Kolletje. Ze leren drijven en op hun rug zwemmen in deze les.

In de klas vertelt Kolletje natuurlijk ook honderduit over de zwemles. Andere kinderen uit de klas zitten bij een ander zwembad op zwemles. De meest gekke verhalen doen de ronde.
En dan leren ze echt zwemmen! Ze leren de beenslag ‘kikker, vliegtuig, potlood’. Maar iemand heeft per ongeluk de toversokken van Kolletje aan getrokken. Wat nu? Gelukkig krijgt ze de sokken weer terug.
Opa en oma mogen ook naar een les komen kijken. Na de les vertellen zij over hun zwemles van vroeger. Dat vind Kolletje reuze interessant.
Tante Laetitia komt ook langs bij een zwemles. Zij vertelt over al haar avonturen in Afrika. Zo heeft ze gezwommen met krokodillen en nijlpaarden, spannend hoor!

En dan is juf Jose ziek. Er komt een invaller, meneer Sissing. Volgens de moeder van Kolletje is het meer meneer Vergissing. Hij spreekt alle namen verkeerd uit!
In het laatste verhaal kan Kolletje zwemmen. Om het te vieren gaat ze met Dirk en haar hele familie naar een tropisch zwemparadijs. Ze krijgt ook nog allemaal cadeautjes, waaronder toversokken voor Waffie. Nu kan hij ook toveren! Helemaal tevreden valt ze in slaap.

Wat vind ik?

Wat een grappig en mooi geïllustreerd boek! Wat is Kolletje een heerlijke meid! De kinderen zullen volop van haar verhalen genieten.
Het boek is geschikt voor kinderen van 4 tot en met 6 jaar. In deze leeftijd gaan veel kinderen op zwemles. Het sluit dan ook goed aan op de belevingswereld van deze kinderen.

Het is een leuk boek om aan de klas voor te lezen, vooral voor de kinderen die al op zwemles zitten. Ook kun je het thuis goed voorlezen als je kind op zwemles gaat. Kinderen in die leeftijd vinden zwemles vaak spannend. Maar met dit boek lees je dat zwemles vooral ook erg leuk is. En dat het belangrijk is om te leren zwemmen. Het boek is dan ook goed te gebruiken om voor te lezen als voorbereiding op de zwemles.

Als je een boek aan de klas voorleest, is het altijd fijn om mooie grote afbeeldingen te zien. Dit boek zou dus wat mij betreft in een groter formaat uitgegeven kunnen worden. Zo kan iedereen de afbeeldingen, die heel mooi zijn en goed passen bij de belevingswereld van kleuters, goed zien.

Tips voor de verwerking

  • Praat met de kinderen over zwemles. Je kunt een gesprek met ze voeren over wat ze denken mee te gaan maken bij de zwemles. Ze kunnen ook vertellen over hun ervaringen in het zwembad. Wat vinden ze leuk om te doen? Wat is moeilijk en wat juist makkelijk?
  • Vertel de kinderen over je eigen zwemles van vroeger en je zwemervaringen van nu.
  • Wat zouden de kinderen graag toveren als ze op zwemles zaten? Laat ze hier een tekening van maken.
  • Knutsel samen met de kinderen een zwembad. Je kunt dit doen door een schoenendoos te beplakken met blauw papier. Maak foto’s van de kinderen. De kinderen kunnen hun eigen zwemmende lijf tekenen waar je de gezichten uit de foto opplakt. Deze kun je dan weer in het zwembad plakken. Maak samen met de kinderen ook attributen uit de verhalen van Kolletje in het zwembad, zoals een glijbaan, krokodillen en ander speelmateriaal. Plak dit ook in het zwembad.
  • Wat voor zwembad zouden de kinderen willen toveren als ze de toversokken van Kolletje hadden? Laat ze hierover vertellen. Ze kunnen er ook een mooie tekening van maken. Het is leuk als je er een ontwerpwedstrijd van maakt: wie maakt het mooiste, fantastische, spannendste of leukste zwembad?

Koop of bekijk Kolletje leert zwemmen. Veel plezier met dit leuke boek!

Er staat een affiliate link in dit blog.