Het is half 9, Willemijn stapt uit de auto op het parkeerterrein en loopt richting de ingang van Artis. ‘Voordat ik bij kantoor ben, heb ik al 10 collega’s een goedemorgen gewenst en heb ik de olifanten horen tetteren. Vlak bij kantoor zijn de wolven aan het huilen. Goedemorgen Artis.’ Een dag uit het leven van een Artis docent. 

Een dag uit het leven van een Artis docent

Dieren en voeding

Om half 10 moet de eerste les van vandaag beginnen. Rond 9 uur zet ik al het materiaal dat ik nodig heb klaar in het klaslokaal. Vandaag geef ik een aangepaste les over dieren en voeding. Ik gebruik hierbij schedels van planteneters, vleeseters en alleseters. Ook laat ik een kies van een olifant zien en voelen. Als laatste komt het leukste van de les: een cavia op schoot en de cavia voeren.

Keuken van Artis

Voordat ik de les ga geven, loop ik nog even naar de keuken van Artis. Ik ga op zoek naar witlof om aan de cavia’s te voeren. Helaas, geen witlof, wel enorme stronken andijvie. Een van de medewerkers uit de keuken duwt ook nog een doos met druiven in mijn handen: “voor jou!”

Artis docent

Het is half 10. Mijn collega en ik staan op onze klassen te wachten. 5 over half 10 komt haar klas aanlopen: “sorry dat we laat zijn, we zagen het babyolifantje!”. Dat was natuurlijk geen probleem!

Wachten op de klas

10 over half 10, nog geen spoor van mijn klas. Volgens de regels mag ik nu gaan en krijgt de klas geen les. Ik ben altijd heel coulant en geef ze 20 minuten. Na 19 minuten komt er een vrouw, de juf, aanrennen: “sorry, sorry, het lukt ons echt nooit om hier op tijd te zijn.”. Ik geloof haar en ik stel haar gerust dat kleuterklassen nooit op tijd zijn voor de les van half 10. Op kleutertempo lopen we naar het klaslokaal en om 10 uur kan ik de les beginnen. Na afloop krijgen alle leerlingen van mij vandaag een druif, ondertussen trekken alle andere kleuters hun jas weer aan.

Op kantoor

Kwart voor 11 zit ik weer op kantoor. Even naar het toilet en een kopje thee drinken. Ik ben alleen, mijn collega loopt ergens rond in de tuin. Rond 11 uur ga ik op zoek naar het babyolifantje. Ze ligt in het binnenverblijf bij mama te slapen. Wanneer er 2 klassen gillende kinderen bij het binnenverblijf binnen komen ga ik weer naar buiten. Op pad naar het Insectarium, de verzamelplaats voor de volgende les.

Nog een les

Om kwart over 11 tref ik de leerkracht voor de volgende les, de leerlingen kijken nog even rond in het Insectarium en om half 12 komt iedereen verzamelen bij mij. We lopen weer op kleutertempo richting het lokaal. Een paar kinderen vertellen trots dat ze al 3x een les hebben gehad in Artis, toch knap als je in groep 2 zit ;-). Andere kinderen vertellen dat ze al eens in de Vlindertuin zijn geweest. Na een actieve les met veel enthousiaste kleuters, krijgen ook zij een druif van mij. De juf en ouders bedanken mij voor de leuke les en ik houd de deur voor ze open.

Cavia’s voeren

Dat was de laatste les. Ik zet de cavia’s weer in hun grote verblijf en ruim de schedels op. Ik zie dat ik nog een halve krop andijvie over heb. Niet alle cavia’s hebben vandaag meegedaan aan de les, dus ik verdeel de andijvie over het hele verblijf. Zo hebben toch alle cavia’s een lekker hapje extra gehad. Terwijl ik sta te kijken naar de etende cavia’s, komt mijn collega met “haar” vier cavia’s. Ook zij krijgen nog extra andijvie en mogen in de groep. Dan verdeel ik de overgebleven druiven ook nog in het caviaverblijf, maar deze vallen niet bij allemaal in de smaak… Wij zeggen de cavia’s gedag en lopen weer richting kantoor.

Babyolifantje

Nadat we ons hebben omgekleed en onze tassen hebben gepakt, gaan we samen nog even kijken bij het babyolifantje. Nu is ze buiten en er staan veel mensen naar te kijken. Ondertussen eet ik mijn lunch op en na een kwartier vind ik het mooi geweest. Het is tijd om naar huis te gaan. Een bijzonder baan is het, Artis docent.

artis-logo