Doorschuifochtend: wennen in de nieuwe klas

Doorschuifochtend: wennen in de nieuwe klas

(Door Willemijn) Donderdag hadden wij de doorschuifochtend, ook wel wisselochtend of wenochtend genoemd. Alle kinderen schuiven een ochtend door naar de klas en leerkracht die ze na de zomervakantie krijgen. Ik krijg volgend jaar een groep 3/4. Dus er kwamen kleuters en kinderen uit groep 3 bij mij kijken. Ook zijn er een aantal nieuwe kinderen op school, die waren er ook. Ik zal mijn ochtend delen met jullie.

Doorschuifochtend

Dagopening

Bij ons mogen de kinderen om 8.25 uur het gebouw binnen, om 8.30 uur gaat de klas open. Zo kunnen we om 8.45 uur beginnen met de les. De nieuwe kinderen waren er al erg vroeg, ze stonden al om 8.15 uur bij de deur te popelen om naar binnen te gaan. De ouders zijn met hun kinderen de klas in gegaan. Als start had ik voor iedereen een kleurplaat neergelegd. Zo konden ze rustig beginnen. Om 8.45 uur hebben we de ouders de klas uit gestuurd en begonnen we met een voorstelronde. Iedereen vertelde zijn naam en welke talen hij/zij spreekt. Dit is voor mij en de andere kinderen handig om te weten. Gelukkig sprak bijna iedereen Nederlands, één jongen spreekt nog geen Nederlands, maar wel Engels. De andere kinderen spreken allemaal ook Engels, dus hij kan gelukkig met anderen praten.

Lees meer over de internationale school: EVEN VOORSTELLEN: GASTBLOGGER WILLEMIJN

Eerste les

Na de voorstelronde zijn we begonnen met taal/spelling. Groep 3 ging aan de slag met de eerste bladzijde van het startwerkboek van Veilig Leren Lezen: een tekening van zichzelf maken en vertellen wat ze leuk vinden om te doen. Groep 4 mocht heel even een boekje lezen, maar al snel konden zij ook aan de slag met hun opdracht: spelling. Voor het eerst maakten ze een spellingles. Eerst vonden ze het moeilijk, maar na 2 opdrachten vonden ze het makkelijk. “Juf dit is echt makkelijk!” Na de werkbladen, was het tijd om even te rusten. Ik las een verhaaltje voor en de kinderen waren aan het luisteren, sommige maakten hun kleurplaat af. Na het voorlezen hebben ze de eerste schrijfles gemaakt. Het werd duidelijk dat hier nog veel mee geoefend moet worden ;-).

Lees ook: RUST BEWAREN IN DE HECTIEK VAN DE LAATSTE SCHOOLWEKEN

Eindelijk buiten spelen

Om 10.00 uur gingen we eindelijk naar buiten. De kinderen hadden zich er al de hele ochtend op verheugd. Ze hadden zin om even te rennen en met hun vriendjes te spelen en bij te kletsen. Na het buitenspelen aten we ons tienuurtje en daarna was het tijd voor rekenen. Al snel werd duidelijk dat alle kinderen de opdracht erg leuk vonden, er werd hard gewerkt. Inmiddels was het al 11.00 uur en begonnen de kinderen te vragen: wanneer gaan we spelen? Omdat dit een halve dag was en ik ze zoveel mogelijk wilde laten zien, had ik geen extra speeltijd ingepland. Als laatste maakten we de verjaardagskalender voor volgend schooljaar. De kinderen vormden een leuke gezellige groep en de nieuwe kinderen werden goed opgenomen door de anderen. De ochtend is mij ook zeer goed bevallen.

Hebben jullie ook een wenochtend gehad of misschien een wenuurtje? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Uitgelichte foto: Shutterstock

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren