Tips voor een fototoestel in de klas

Kinderen vinden het heerlijk om zelf foto’s te maken en zijn daardoor nog meer betrokken bij de activiteit. Ik laat ze regelmatig foto’s maken met mijn camera. 

Fototoestel in de klas

Foto’s tijdens activiteit

De kinderenboekenweek sloten wij met vier groepen samen af. We hebben de opa’s en oma’s uitgenodigd en hadden een rouleersysteem voor vier klassen. Elk kwartier schoven alle opa’s en oma’s met hun (surrogaat)kinderen naar een andere klas. Ik gaf mijn klas mijn camera mee. Zo konden ze ook foto’s maken van de andere activiteiten in de klassen. Er kwamen hele grappige en leuke foto’s uit.

Zelf foto's maken

Lichaam fotograferen

Laat de kinderen de lichaamsdelen van elkaar fotograferen. Print het uit en laat ze er een puzzel van leggen.

Puzzeltocht

Stuur een paar kinderen op pad om foto’s te maken van gebouwen in de buurt of dingen in de school. Print de foto’s uit en zoek met de klas de dingen uit de foto op. Je kunt de kinderen ook een plattegrond laten maken naar aanleiding van de foto’s.
Ook de route van school naar huis kunnen de kinderen goed fotograferen.

Get the picture

Get the picture

Laat een kind foto’s maken van een bepaalde hoek van een voorwerp. De andere kinderen raden welk voorwerp het is.

Sorteren

Laat de kinderen alleen bepaalde voorwerpen fotograferen, zoals alles met dezelfde kleur, of dezelfde vorm.

Letters

Laat de kinderen een bepaalde letter fotograferen of voorwerpen die met die klank beginnen zoeken.

Favoriete voorwerp

Favoriete voorwerp

Laat de kinderen een foto maken van hun favoriete voorwerp. Print ze uit, leg ze in het midden van de groep en laat de klas van een aantal kinderen raden wie het voorwerp heeft gefotografeerd. Vervolgens vertellen de leerlingen (coöperatief) aan elkaar waarom ze dat voorwerp fotografeerden. Dit is goed voor de groepsband.

In een thema fotograferen

Thema figuren fotograferen

Laat de kinderen iets fotograferen dat bij het thema hoort. Bijvoorbeeld kastanjes, bladeren en eikels in de herfst. De foto biedt stof om over te praten.

Emoties

Om de emoties te leren en te kunnen herkennen bij elkaar laat je de kinderen foto’s maken van de emoties. Laat ze eerst oefenen in de spiegel en vervolgens een foto maken van elkaar. Bijvoorbeeld: boos, verdrietig, blij, etc. Je kunt de foto’s in de klas hangen om naar te kunnen verwijzen.

Spelend leren met de foto’s

Met de foto’s zelf kun je ook allerlei (reken)spellen doen, zoals groepjes maken, tellen of welke is er weg?

Eigen camera?

En denk je nu ‘Maar dan gaat je camera toch snel stuk?’ Ik heb speciaal om deze reden een (gele, want valt lekker op) Nikon COOLPIX W100.

COOLPIX W100

Deze camera kan onder water foto’s maken en hij is schokbestendig bij een val tot een hoogte van 1,8 m.
Na het foto’s maken hoef ik niet met het kabeltje te werken. Ik kan met een gratis app de foto’s delen op mijn telefoon en vervolgens weer in Dropbox, op social media of in MijnAlbum delen.
Wellicht een idee om als school aan te schaffen. Zo kunnen meer klassen en kinderen er gebruik van maken. Ook voor thuis kan deze camera heel handig zijn om je kind foto’s mee te laten maken.