Spetterende openingen kinderboekenweek 2015

Van 7 tot en met 18 oktober is de kinderboekenweek met het thema Raar maar waar. Een thema waar je van alles mee kunt in de onderwerpen natuur, wetenschap en techniek. In de aanloop naar de kinderboekenweek plaats ik activiteiten die je in de klas, in de bibliotheek of thuis kunt doen. De eerste in de serie: Spetterende openingen kinderboekenweek 2015, met boekentips. 

Openingen kinderboekenweek

Spetterende openingen kinderboekenweek 2015

Buiten op het plein of speelplaats

1. Cola fontein

Neem de tekst spetterend letterlijk, maak een cola fontein. Zorg voor een aantal grote flessen cola light, mentos, papier, cocktailprikkers, plakband en een veiligheidsbril.
Rol het papier, maak het net zo groot als de hals van fles, en plak het vast met plakband. Prik de cocktailprikker door de onderkant van de rol en doe een paar mentossnoepjes in het papier.
Zet de fles op de grond zonder dop. Zet de rol met de mentos rechtop op de fles. Haal de cocktailprikker uit het papier. De mentos snoepjes vallen in de fles en verzorgen een fontein van de cola light.

Deze kinderboeken over cola passen bij deze proef.

2. Dansen

Oefen voor de opening het lied van Kinderen voor kinderen. Je kunt ook een dansje inoefenen met de kinderen.

  • Laat alle kinderen een boek mee nemen. Laat ze allemaal op het plein dansen met het boek in de hand op het lied.
  • Laat de kinderen een apparaat van thuis mee nemen. Bijvoorbeeld een telefoon, of een fotocamera (het liefste oude elektrische apparaten). Laat ze dansen op het lied met het apparaat in de hand.


Deze boeken gaan over dansen

3. Natuur

Verstop allerlei boeken in het thema rondom de natuur in de school, bibliotheek of huis. Stop ze in plastic tassen bij slecht weer. Laat de kinderen de boeken zoeken.
Je kunt van tevoren kaartjes maken met een tekening of een uitgeprint plaatje van de plant die bij het boek in de buurt staat.

Deze boeken gaan over de natuur.

4. Voorlezen tijdens het gebruik van apparaten

Zorg voor allerlei apparaten, het liefst met geluid. Telefoons, computers, speelgoed met geluidjes. Houd een voorleeswedstrijd. Wie kan het beste voorlezen terwijl al deze apparaten aan staan?

5. Boekenmuseum

Maak apparaten en/of planten en bloemen na met boeken. Zet deze neer op het plein en laat de kinderen erom heen lopen alsof het een museum is.

6. Spel van uitvinders

Verkleed jezelf en je collega’s als uitvinders. Neem allemaal een apparaat mee dat je hebt uitgevonden. Of maak een apparaat van kosteloos materiaal. Neem een boek mee waar je veel uit hebt geleerd voor je uitvinding. Bijvoorbeeld het boek Grote uitvindingen. Vertel over dit boek en laat het zien.

In de klas, bibliotheek of thuis

1. Typemachine

Zorg voor een oude typemachine. Laat de werking van de typemachine zien. Vertel dat schrijvers vroeger zo hun boeken typte, op een machine. Typ een stuk tekst. Praat over het typen en wat er gebeurt als je een foutje maakt. Laat de kinderen ook op de typemachine werken. Deze boeken gaan over typen en apparaten.

2. Apparaten uit elkaar halen

Zorg voor een oud apparaat dat stuk mag. Haal het uit elkaar en laat de onderdelen zien. Praat over de verschillende onderdelen. Waar dienen ze voor en hoe zit het in het apparaat. Praat ook over het ontstaan van het apparaat. Je kunt weetjes over het apparaat online opzoeken. Deze boeken gaan over apparaten.

3. Zet een kast in elkaar

De boeken in de klas, bibliotheek of thuis verdienen een mooi plekje. Zorg voor een kast die je samen in elkaar kunt zetten. Bekijk eerst samen de instructie goed. Benoem de onderdelen van de kast en de materialen waarmee je de kast in elkaar zet. Verdeel de taken en aan de slag. Geef de boeken een mooi plekje als de kast klaar is. Dit zijn alle boeken over zelf maken.

4. Wat wil je leren?

Het thema natuur, techniek en wetenschap nodigt uit tot het maken van plannen. Praat met elkaar wat de kinderen zelf willen leren. Laat ze een plan opstellen met hun vraag, hoe ze dat gaan uitzoeken en welk eindresultaat ze willen.

5. Boek maken

In het hele thema rondom de kinderboekenweek kun je een boek maken met de kinderen. Daar komen veel technieken bij kijken: schrijven, verbeteren, drukken en verkopen. Laat al deze processen terug komen in de klas. Het boek Van Schrijver Tot Boekenkast gaat over het hele proces. Tijdens de opening kun je vertellen over het hele proces. Laat de kinderen een mindmap maken over mogelijke onderwerpen waarover ze kunnen schrijven.

6. Boekenmuseum

Stal de boeken overal uit in de school, klas en/of bibliotheek. Zet ze mooi neer, zodat het een boekenmuseum lijkt. Laat de kinderen er doorheen lopen. Je kunt er ook een speurtocht bij maken door hen te laten zoeken naar hun lievelingsboek en/of schrijver.

Kijk ook eens bij de lestips bij Kobe maakt een museum.

Veel plezier!

Welke opening heb jij bedacht?