Recensie en lestips Moffel en Piertje vieren sinterklaas en kerst

In de klas hoorde ik de kinderen nooit ‘We willen Koekeloere kijken’! Het was altijd ‘Moffel en Piertje!’. Zelfs in groep 3 hoor ik deze namen nog regelmatig terug komen. Moffel en Piertje maken indruk op kleuters. En wat is het dan ontzettend leuk dat er zo’n lief verhalenboek over hen gaat. In dit bericht lees je de recensie van het boek Moffel en Piertje vieren Sinterklaas en kerst en tips om met de verhalen in de klas aan de slag te gaan. 

Moffel en Piertje vieren Sinterklaas

Als je het boek open slaat, zie je meteen een mooie plaat van Moffel, Piertje en Arie. Heel herkenbaar geïllustreerd door Doesjka Bramlage. Als je de verhalen leest, zie je meteen de tv-serie voor je. Het zijn helemaal Moffel en Piertje die je hoort praten, de stemmen bedenk je er zo zelf bij.
De teksten zijn eenvoudig geschreven. Echt voor kleuters bedoeld en ook begrijpelijk gemaakt voor kinderen met een taalachterstand.
Ze zijn wel wat aan de lange kant. Waarschijnlijk een lange zit voor het jonge kind. Met mijters staan er een soort hoofdstukjes in het verhaal. Daardoor kun je het verhaal goed opdelen en in meerdere keren voorlezen.

Tips bij het verhaal ‘Een lied voor Sinterklaas’

  • Moffel en Piertje praten over wat het paard graag wil eten. Laat de kinderen ook allerlei eten voor het paard bedenken. Maak hier een collage van. De kinderen knippen voedsel uit tijdschriften en plakken dit op. Je kunt twee versies maken. Een met wat het paard wel en een wat het paard niet mag eten. Houd een gesprek over het voedsel en waarom het paard het wel of juist niet kan eten.
  • Moffel, Piertje en Arie maken een lied speciaal voor Sinterklaas. Maak ook een lied samen met de kinderen. Laat ze zelf kiezen op welke melodie ze het lied willen maken. Kunnen ze zelf ook zo goed rijmen als Arie?
  • Moffel en Piertje zijn in het grote Pietenhuis. Hoe zou zo’n pietenhuis eruit zien? Wat is er allemaal? Houd daar een gesprek over. Laat de kinderen een tekening maken van het pietenhuis zoals zij denken dat het eruit ziet. Of laat ze de mooiste kamer van het pietenhuis voor zich nemen. Wat staat daar allemaal in? Ze kunnen daar ook een mooie tekening over maken. Je kunt de tekeningen opsturen naar Sinterklaas voor in het echte Pietenhuis, vindt hij vast leuk.

Tips bij het verhaal ‘Waar is het paard?’

  • Het paard van Sinterklaas is verdwaalt. Hoe zou de route lopen van het bos van Moffel en Piertje naar het Grote Pietenhuis? Laat de kinderen een routebeschrijving maken. Ze kunnen de weg terug naar het pietenhuis tekenen. Waar komt het paard van Sinterklaas allemaal langs?
  • Sinterklaas hoort het paard aankomen door het hoefgetrappel. Speel hier mee door het paard in de klas na te doen. Laat de kinderen heel zachtjes (zachtjes gaan de paardevoetjes) het getrappel nadoen. Of juist weer heel hard. Wanneer is het ver weg te horen? Is dat juist hard of zacht? En juist dichtbij? De kinderen kunnen zelf een ritme bedenken met de paardenhoeven.
  • Het paard was vast bang omdat het verdwaalt was. Kunnen de kinderen een mooi verhaaltje aan het paard vertellen, zodat het weer rustig wordt?

Tips bij ‘Een cadeautje voor Sinterklaas’

  • Moffel en Piertje willen graag een cadeau voor Sinterklaas kopen. Wat vinden de kinderen een leuk cadeau voor Sinterklaas? Sinterklaas houdt erg van zelf gemaakte dingen. Wat willen de kinderen voor Sinterklaas maken?
  • Moffel en Piertje maken cadeaupapier. Dit kun je ook heel goed met de kinderen maken! Laat het de kinderen in hun schoen doen. Sinterklaas is hier vast erg blij mee!
  • Maak samen met de kinderen een echt Sinterklaas en een echt pietenpak. De kinderen kunnen dit aan doen en het verhaal van Moffel en Piertje na spelen.
  • Moffel en Piertje verkopen hun cadeaupapier. De kinderen kunnen dit naspelen. Een stuk cadeaupapier (wat ze natuurlijk zelf hebben gemaakt) voor een euro.

Tips bij ‘Een muts voor Zwarte Piet’

  • Zwarte Piet heeft de speculaasjes op gegeten. Maak hier een mooie rekenles van. Koop ook speculaasjes en stop deze in een leuke trommel. Speel het verhaal na. Laat de kinderen tellen, hoeveel koekjes zitten er in de trommel? Piet laat er eentje over. Hoeveel zijn er dan opgegeten? Speel dit een aantal keer na, met verschillende hoeveelheden. Leuk om de kinderen ook echt een koekje te laten eten natuurlijk en dat gebruiken bij het tellen.
  • Piet is zijn muts kwijt. Kunnen de kinderen een mooie nieuwe muts maken voor piet? Hoe moet die dan eruit zien? En hoe groot moet het zijn? Laat de kinderen meten met een strook. Zou het net zo groot zijn als hun eigen hoofd of moet het toch groter zijn?

Veel plezier met deze kant van het boek de komende dagen! Binnenkort tips bij de andere kant, ‘Moffel en Piertje vieren kerst’.

Koop of bekijk hier Moffel en Piertje vieren Sinterklaas en kerst