Tijd om de verjaardag van de Koning te vieren. Hier vind je tips voor in de klas en thuis om met het thema Koningsdag aan de slag te gaan. De tips zijn geschikt voor kinderen in de onderbouw van de basisschool, kleuters en groep 3. 

Thema Koningsdag

Taal

Praat met de kinderen over de nieuwe koning en koningin.

  • Wat verwachten ze van de koning?
  • Wat denken ze dat er gaat veranderen in het land?
  • Wat willen ze graag dat veranderd wordt?
  • Wat zouden zij doen als ze koning of koningin zouden worden?
  • Zou Nederland er anders uit gaan zien?

Tekening taal

Bij al deze vragen kunnen de kinderen ook een mooie tekening maken. Hoe zouden de leerlingen Nederland inrichten bijvoorbeeld? Laat ze vertellen over hun tekening en wat ze hebben gemaakt.

Woordkaarten


Download hier woordkaarten over de koning en koningin

Fonemisch bewustzijn

Doel: hakken en plakken, klankherkenning

Hak en plak samen met de kinderen de woorden van de woordkaarten: de troon, de kroon, de koning, de koningin. Welke woorden horen nog meer bij de koning? Laat de kinderen ook zelf woorden bedenken en hakken en plakken. Wat is de eerste klank? Wat is de middelste klank? En wat de laatste klank?

Doel: rijmen

Rijm samen met de kinderen op alle woorden die met de koning en de koningin te maken hebben. Kroon rijmt bijvoorbeeld op troon.
Je kunt met de kinderen een versje maken voor de nieuwe koning. Begin bijvoorbeeld met de zin: de koning zit met zijn kroon op de troon. Ga verder met het versje, schrijf het op en hang het op een mooi plekje in de klas.

Doel: letterherkenning

  • In sprookjes heeft een koning altijd een hele bijzonder naam. Bedenk samen met kinderen nieuwe namen voor de koning. Schrijf of stempel ze samen.
  • Veel rondom de koning begint met de letter K. Koning, koningin, kroon. Laat de kinderen allemaal woorden uit tijdschriften plakken die ook beginnen met de letter K. Plak de nieuwe koning in het midden. Al die dingen met een K horen bij Koning Willem-Alexander. Allemaal dingen met een W, van zijn naam, of met de W en de M, is natuurlijk ook leuk.

Stempelblad

 

Download hier een stempelblad over de koning. 

Bekijk ook de werkbladen Koningsdag.

Rekenen

Doel: Akoestisch kunnen tellen tot 20

Dit sluit aan bij onderstaande creatieve opdracht: knutsel een kroon. De kroon heeft natuurlijk ook diamanten en parels nodig. Laat de kinderen zelf parels en diamanten tekenen en uitknippen/prikken en opplakken op de kroon. De koning wil er natuurlijk precies 20 en geen een meer of minder. Je kunt de kinderen ook rondjes of andere figuurtjes laten opplakken op de kroon.

Doel: kunnen bepalen wat zwaarder/lichter is met behulp van de balans

De koning heeft veel juwelen op zijn kroon. Als je ergens juwelen kunt vinden (van een vliegerslinger bijvoorbeeld dat je aan de deur hangt tegen de vlieger), is dat prachtig materiaal om mee te werken. Hiermee kunnen de kinderen flink experimenteren met wegen. Hoeveel juwelen zal de koning dragen en hoe zwaar is dat dan? Is dat zwaarder dan die van de koningin?

Creatief

De koning heeft een eigen kroon nodig. Laat de kinderen een nieuwe kroon ontwerpen.

Benodigdheden

Oranje karton
Plakfiguurtjes
Rood, wit en blauw papier
Oranje stroken

Hoe maak je de kroon

Je tekent de kroon op het oranje karton voor de kinderen. De kinderen knippen de kroon uit. Laat een voorbeeld aan de kinderen zien hoe je de kroon kunt versieren in een bepaald patroon.

De kinderen plakken het patroon met plakfiguurtjes. Je kunt ook de kinderen de figuren zelf laten knippen of je kunt ze erbij helpen. Benoem de figuren die je gebruikt goed, zo leren de kinderen de vormen ook herkennen.

Als laatste kun je de kroon natuurlijk versieren met glitters.

Niet de kroon vast aan een oranje strook voor een mooie kroon die de kinderen ook bij de koningspelen of op koningsdag kunnen opzetten.

Je kunt de kroon ook van internet halen, bijvoorbeeld bij Juf Sanne. Teken zelf een kroon of laat de kinderen een kroon tekenen en ga met verschillende materiaal aan de slag. Stofjes, plakkers, papier, kosteloos materiaal, stiften, potloden, je kan het allemaal gebruiken. Je kunt de kroon met een lange strook vastmaken.

Hetzelfde zou je kunnen doen voor de Nederlandse vlag. Ontwerp met je klas een nieuwe vlag!
Je kunt de vlag op papier tekenen, maar je kunt ‘m ook buiten tekenen, op het plein.

      

Drama

Laat de kinderen eens voelen hoe je loopt als de koningin. Loopt een koning anders? In de kring bespreek je de gebaren die de koningin of koning maakt. Dit is ook goed voor de woordenschat als je de woorden wuiven en voortschrijden gebruikt. Pak een grote doek die de kinderen aan kunnen doen als cape.

Begin:
Laat eerst alle kinderen rondlopen als de koningin of als koning. Vertel dat ze wuiven naar elkaar en elkaar deftig gedag zeggen. Laat de koningen en koninginnen een kopje thee met elkaar drinken en keuvelen met elkaar.

Midden:
Een van de kinderen is de koning of de koningin. Hij of zij zit natuurlijk op een mooie (denkbeeldige) troon. Alle kinderen komen een cadeautje aan de koning of koningin brengen voor zijn/haar verjaardag. De kinderen laten door de vorm van hun handen zien hoe groot het cadeau is. Als de koning of koningin het cadeautje uitgepakt heeft, gaat hij of zij er mee spelen. De andere kinderen mogen dan raden wat het cadeautje is.
Wissel bij deze oefening een paar keer van koning/koningin.

Eind:
Hoe zou de koning of koningin dansen? Zet een klassiek stukje muziek op en doe net of de kinderen  naar het bal gaan. Het leukste is natuurlijk als een koning met een koningin danst.