Kinderboekenweek 2012

Het is nog een week ‘Kinderboekenweek’ met het thema ‘Hallo wereld’. Hier vind je lesideeën met dit thema.

Het is natuurlijk mooi om te beginnen met kijken naar Google earth. Laat de kinderen zien waar ze nu wonen. In Google maps kan dit natuurlijk ook. Laat vervolgens zien waar de kinderen uit je klas vandaag komen. Zoek er ook wat foto’s bij van dat land. Het zou prachtig zijn als je een Powerpoint of Prezi samen met de klas kan maken over de verschillende landen waar de kinderen of hun ouders vandaan komen. Deze kan je dan op een afsluiting van de Kinderboekenweek aan de ouders of de school laten zien.

Taal

  • Je kunt goede gesprekken met de kinderen voeren over de verschillende landen van de kinderen met hun gewoonten. Laat de kinderen spullen van huis meenemen die typerend zijn voor hun cultuur: stokjes uit China, een mat uit Turkije, theeglazen uit Marokko, etc. Neem zelf ook iets mee uit je eigen cultuur.
  • Praat over de verschillen en de overeenkomsten tussen de kinderen uit je klas. Het is leuk als de kinderen iets vertellen over wat ze thuis doen, wat anders is dan de andere kinderen. Belangrijk is om te verwoorden dat je allemaal anders bent, maar ook juist overeenkomsten hebt. En dat je allemaal graag fijn met elkaar wilt spelen.
  • Praat over verschillende dieren uit allerlei landen. Laat hier zoveel mogelijk afbeeldingen zien, ook van de landen waar ze uit komen. Je kunt goed het plaatjesboek van de Albert Heijn hierbij gebruiken.

Rekenen

  • Vertel aan de kinderen dat er veel landen zijn, teveel om te tellen. Laat zien dat ze niet allemaal even groot zijn.
  • Maak een puzzel van de wereldkaart. Het mooiste is om de continenten uit te knippen en dat ze die dan in het water moeten leggen. Zo krijgen de kinderen uit je klas al enigszins de opbouw van de aarde door.

Creatief

  • Laat de kinderen een tekening maken van hun familie. Laat ze van tevoren nadenken over hoe ze eruit zien. Welke kleur hebben de familieleden? Zijn ze groot, of niet zo groot? Laat de kinderen ook in de spiegel kijken naar hun eigen kleurtje, ogen, mond, etc.
  • Hetzelfde idee, maar laat nu de kinderen elkaar tekenen. Laat ze goed naar elkaar kijken: hoe ziet de ander eruit? Welke kleur heeft de huid? En welke kleur hebben de ogen en de mond? Wat voor haar heeft de ander. Leuk om naar elkaar te kijken en ook om erover te praten samen. Wat zijn de verschillen en wat ook juist de overeenkomst?
  • De kinderen kunnen vlaggen maken van de landen waar zijn of hun ouders vandaan komen. Ze kunnen de vlag inkleuren, schilderen of plakken. Geef de vlaggen een mooi plekje. Onder de vlaggen kun je afbeeldingen of attributen uit dat land plakken.
  • Laat je leerlingen maskers maken van verschillende dieren uit verschillende landen. Je kunt de maskers op internet zoeken, je kunt ze zelf tekenen of juist de kinderen hun fantasie laten gebruiken en ze ze zelf laten maken.

Jouw kleur, mijn kleur

Ik won het boek ‘Jouw kleur, mijn kleur’ bij Juf Sanne en Clavis. Het is een leuk boek met prachtige illustraties van Mylo Freeman.

Het boek vertelt over verschillende landen in de wereld met hun gewoonten. Een aantal landen komen aan bod, aangezien kinderen uit de klas uit dat land komen. Zo is er Ramon uit Peru en Imani uit Kenia.
Op een simpele manier komen de verschillen tussen landen aan bod. De illustraties spreken de kinderen aan en ze zullen verwonderd raken over de verschillen tussen de landen.

Er wordt veel verteld over het land waar het kind vandaan komt. Het is mooi om de vlaggen van deze landen op te hangen in de klas met de attributen eronder die in het boek voorkomen.

 

Raamschildering wereldkaart

 

In het boek schildert de juf de wereldkaart op de muur. Je kunt hetzelfde doen, maar dan als raamschildering. Je kunt er woordjes van de landen opplakken waar de kinderen vandaan komen. Het is leuk als je er een rondje opplakt met een foto van de leerling. Zo overzien de kinderen waar  ze vandaan komen. In het boek knippen en plakken de leerlingen iets van hun eigen land, zoals een masker of een olifant. Dit kunnen de kinderen uit je klas natuurlijk ook doen.