Hoe je de laatste schoolweken goed door komt

De laatste schoolweken zijn best zwaar. De kinderen zijn moe. Er moet nog veel gebeuren. Je wilt de kinderen nog veel leren voordat ze over gaan naar het volgende jaar . En je hebt veel werk liggen. Toch kun je deze laatste weken ook goed doorkomen door bijvoorbeeld te plannen, los te laten en je zoveel mogelijk aan je weekplanning te houden. Lees meer in Hoe je de laatste schoolweken goed door komt. 

Hoe je de laatste schoolweken goed door komt

1. Plannen

Plan alles van tevoren. Je weet wanneer de registratie en de rapporten eraan komen. Plan alvast tijd in je agenda. Zet erin wanneer je de registratie gaat invullen. Wanneer je de rapporten gaat maken en de gesprekken gaat voorbereiden. Dit hoeft niet alleen thuis. Je kunt ook een kruis zetten in je agenda wanneer je eraan gaat werken. Zo weet je dat je geen tijd hebt dan voor overleg met collega’s of andere zaken die op school aan bod komen. Zelf kom ik elke dag vroeg op school. Dan doe ik vaak een deel van de registratie. Het is dan heerlijk rustig op school en ben ik nog fris, werkt goed.

2. Verdeel je werk

Doe niet alles in een keer, maar verdeel je werk in stukjes. Schrijf elke dag een onderdeel van de registratie bijvoorbeeld. Of maak elke dag een rapport. Zo houd je het zelf beter vol.

3. Houd je aan je weekplanning

De kinderen zijn vaak moe aan het einde van het schooljaar. Structuur is dan het belangrijkste. Houd je zoveel mogelijk aan je weekplanning. De kinderen vinden het fijn om in de structuur te werken. Er zijn al genoeg ‘gekke’ dagen met schoolreisjes, avondvierdaagse, verjaardagen en vrije dagen.

4. Vraag niet teveel van de kinderen

Je kunt je aan de structuur houden zonder teveel van de kinderen te verwachten. Houd je aan de werklessen bijvoorbeeld, maar ga niet extra met ze aan het werk. Daag ze uit en kijk wat er gebeurd. Loop rond, beantwoord vragen en laat de kinderen zelf werken.

5. Laat los

Kom je niet aan alle leerstof toe? Ben je bang dat je de kinderen niet genoeg meer kan bij brengen voor het volgend schooljaar? Krijg je niet al je klussen in de klas af? Laat los. Je hebt hard gewerkt en doet dit nog steeds. Maar je kunt niet meer het hele schooljaar qua lesstof stoppen in die laatste paar weken. Je doet wat je kan en leert de kinderen nog wat je kunt. En verder zullen ze in en na de zomervakantie leren.

6. Geef de ouders tips mee voor in de zomervakantie

Voorlezen en zelf laten lezen blijven de belangrijkste dingen die de ouders met hun kinderen kunnen doen. Hiermee houden ze hun taal- en leesontwikkeling op pijl. Geef ze bijvoorbeeld tien tips tegen de zomerdip mee.
En wat dacht je van spelletjes spelen? Daar zit taal in, de begrippen, tellen en rekenen. Vertel de ouders dus dat spelletjes spelen in de vakantie heel goed is!

7. Geniet van alle mooie momenten

Neem een stapje naar achteren, kijk wat er gebeurt in je klas en geniet van het moment. Zie hoe de kinderen zijn gegroeid in het afgelopen schooljaar. Praat hierover met de kinderen. Wat vinden zij dat ze hebben geleerd? En wat willen ze in het volgend schooljaar leren? Laat alle mooie momenten van het afgelopen jaar passeren in de klas. Want een mooi jaar was het!

8. Inbreng van de kinderen

Neem de inbreng van de kinderen mee in je planning. Wat willen ze dit schooljaar echt nog doen en/of leren? Maak daar, als het kan, ruimte voor in je rooster.

De laatste loodjes wegen het zwaarst en dat geldt zeker voor de laatste schoolweken. Er moet dan nog zoveel gebeuren! Met een goede planning ben je voorbereid op de grote drukte, dat scheelt werkdruk! Tips: laatste schoolweken plannen.

LAATSTE SCHOOLWEKEN PLANNEN

Er moet veel op het laatste moment gebeuren, die laatste schoolweken zitten overvol. Wellicht wat minder met feestjes, omdat er geen andere volwassenen het schoolgebouw in mogen. Of je moet juist wat meer zelf doen, omdat je de ouderraad niet kunt inschakelen. Inplannen van je belangrijke taken en data helpt voor overzicht. Daarmee werk je je niet over de kop, maar doe je wat je kunt.

Meer leren over plannen? Bekijk Plannen voor leerkrachten

PLAN BELANGRIJKE DATA

Begin met de belangrijke data die je al weet, zoals rapporten en observaties verwerken in het leerlingvolgsysteem. Je zet de datum erin dat het af moet zijn. Je kunt dit ook een aantal dagen van tevoren plannen, zodat je eventueel wat uitlooptijd hebt.

Vervolgens plan je in wanneer je eraan gaat werken. Pak je (digitale) agenda of planner erbij en blok tijden om die registratie te doen. Hoeveel tijd denk je nodig te hebben? Probeer het ook zoveel mogelijk in die tijd te  doen. Je traint goed inschatten van tijd, maar ook niet te lang over sommige taken te doen. Door jezelf uit te dagen het sneller te doen, werk je met meer focus. Grote kans dat je er vaak wat langer over doet, omdat je je laat afleiden.

DOE EEN BRAINDUMP

Het woord zegt helemaal wat het is: je brein leeg maken. Zet een timer op tien minuten en schrijf alle taken op die je deze weken nog moet doen. Denk aan het opruimen en poetsen van je klas, afscheidscadeautjes regelen, administratie invullen, telefonische oudergesprekken houden, overdracht van de kinderen. Alles! Geen limiet aan het aantal woorden en het maakt ook niet uit als er dubbele dingen in komen. Je schrijft tien minuten lang alles op. Ben je eerder klaar? Ook prima natuurlijk, dan kun je stoppen. Maar het blijkt vaak dat je door het opschrijven van de taken vanzelf nieuwe taken opkomen.

PLAN ALLES IN JE AGENDA

Vervolgens pak je al die taken erbij die je hebt opgeschreven en plant ze in. Dus ook het opruimen en poetsen van je lokaal, zeker nu er geen hulpouders mogen komen. Je kunt het ook in stapjes inplannen, zoals elke week een uur opruimen/poetsen, zodat je niet op het laatst alles in één keer hoeft te doen.

Plan niet teveel op één dag, dan houd je ruimte voor onvoorziene zaken. Je bekijkt trouwens wel in de planning of het nu past. Moet jij het doen? Moet het nu? En zo nee, wanneer moet het dan af zijn?

Ik gebruik de Structuurjunkie planner voor mijn taken als website eigenaar, bekijk het hieren de dagplanning voor mijn planning na schooltijd. Dat ziet er zo uit:

PLANNER DOWNLOADEN

Ik heb een planner voor je gemaakt die je kunt downloaden en uitprinten. Er is een versie met tijden ernaast en een versie zonder tijden, die kun je er dan zelf bij schrijven.

Weekplanner met tijden

 

Met tijden

Planner

Zonder tijden

Wil je meer leren over plannen? Bekijk dan het e-book

Plannen voor leerkrachten

Er staat een affiliate link in dit blog.

Wat is jouw tip om de laatste schoolweken goed door te komen? 

Voorbeelden uit de praktijk

Wat een manusjes van alles zijn wij en wat kunnen wij veel hebben!

Deze week is er zo een dat alles tegelijk komt en je ook de mooie kanten van het vak ziet.

Maandag beginnen de rapportgesprekken. ‘s Morgens print ik nog de laatste net in het weekend geschreven, verse rapporten uit. Om ‘s middags 11 gesprekken achter elkaar te geven, zonder pauze. ‘s Avonds komt er nog net een hallo tegen m’n man uit, voordat ik uitgepuft op de bank plof.

De dinsdag en de woensdag verlopen rustig met de gebruikelijke plas in de broek, naar ouders bellen, omdat er een leerling ziek is, veel zonnebrand smeren bij de 22 leerlingen en de beginnende drukte van zoemende bijen in de klas, omdat de leerlingen aan het einde van het schooljaar ook moe worden.

De donderdag is de dag van de gezamenlijke rapportgesprekken. De dag dat je soms pittige gesprekken voert of moeilijke zaken te horen krijgt. Maar ook de dag dat je samen kunt lachen om een leuke actie van een leerling en altijd met hetzelfde doel bezig bent: de leerling verder te laten ontwikkelen.
Het is ook de avond van het gezamenlijke eten met het team, waarbij je al even kunt sparren over je gesprekken en je vooruit kijkt naar de laatste schoolweken.

En o ja, de groepsplannen moeten ook nog af deze week. Dus zit ik tussen twee gesprekken in met een rood hoofd van de inspanning met mijn laptop op schoot analyses van de laatste toetsen te schrijven.

Op vrijdag is er een sponsorloop. ‘s Morgens probeer ik de klas uit te leggen wat een goed doel is en waarvoor ze gaan lopen dit jaar. Best lastig, aan kleuters uitleggen wat diabetes is.
‘s Middags zijn wij aan de beurt. De kinderen trekken vol trots hun sportschoenen aan, ze hebben zin om te rennen. Terwijl ik verdwaal in het parcours, probeer ik 22 leerlingen onder de afzetlinten door te krijgen om bij de speciale kleuter-start-plek te komen. En dan staan ze klaar. Klaar om zoveel mogelijk stempels te verdienen en zo hard mogelijk te rennen. Als de start-roep klinkt, schieten ze er als hazen vandoor. Een leerling bedenkt heel slim dat we ‘Hup Iedereen’ kunnen roepen. En samen moedigen we de rennende leerlingen aan. Ongezien pink ik trots een traantje weg voor de passie die ik bij hen zie.

Als ik ‘s middags na 16.00 uur een punt zet achter mijn laatste plannen, slaak ik een zucht. Het is weer weekend.

Je merkt het aan alles. De laatste schoolweken zijn in gegaan. De kinderen zijn moe, de leerkrachten zijn druk en gestresst en het wordt steeds warmer. We werken hard om het goed te hebben in de klas. Hoe zijn de laatste schoolweken voor mij als leerkracht? 

Laatste schoolweken voor mij als leerkracht

Ik sta op het plein en kijk naar alle spelende kinderen. Ik probeer even wat te vragen aan mijn duo over de groep (ik sta op woensdag altijd voor een andere groep 1/2), maar dat lukt niet. Er is steeds iets aan de hand. De een is gevallen, de ander mist haar broer die net op schoolreis is gegaan, nog een is net gebotst en van de laatste is de bal over het hek geschopt. Deze voorbeelden zijn er uiteraard het hele jaar, maar nu in het kwadraat.

Bron: http://blog.gradeable.com/2014/06/funny-teacher-stories-end-school-year/
Bron: http://blog.gradeable.com/2014/06/funny-teacher-stories-end-school-year/

De rapporten had ik gelukkig al twee weken geleden af.
Voor de rapporten moesten eerst de observaties en de registraties nog afgemaakt. En o ja, de toetsanalyses en groepsoverzichten moesten ook nog ingevoerd.

Deze week zijn de rapportgesprekken, de lange dag met de avond heb ik morgen. Vrijdag nog een paar gesprekken en dan zijn ze ook weer afgerond, nu al een fijn gevoel ;).

Want de feestjes zijn er natuurlijk ook nog: eindejaarsfeesten, pensioneringspartijen en afsluitingsborrels. En natuurlijk de musical van groep 8.

Bron: http://mrshoffer.blogspot.nl/2014/05/a-fun-idea.html
Bron: http://mrshoffer.blogspot.nl/2014/05/a-fun-idea.html

En na de rapportgesprekken staan de groepsplannen, de overdracht en het plangesprek voor de nieuwe CAO nog op de planning. In de laatste twee weken die nog resten. En vergeet ik nog helemaal het schoonmaken met ouders samen. Want waar ik de tijd vandaan zou moeten halen om dat in mijn eentje te doen? Gelukkig is er hulp!

In de klas hanteren we de regels. We verwachten niet teveel van de kinderen. We hebben we nu natuurlijk al een heel jaar samen beleefd. We praten samen over afgelopen jaar; wat we gezien hebben en geleerd.

 

En dan als het vakantie is, ploffen we neer met een voldaan gevoel. Het was een mooi jaar. We hebben hard gewerkt, de kinderen zien groeien en veel mooie momenten mee gemaakt. En daar doen we het voor!

TIPS NODIG?

Hoe je de laatste schoolweken goed door komt

Hoe zijn jouw laatste schoolweken?