De gele olifant

Ik ben fan! Fan van Loes Riphagen. Want wat een fantastische illustraties maakt zij!

De gele olifant van het boek is bevriend met een grijze muis. Samen beleven ze de gekste avonturen. Maar op een dag ziet de gele olifant een man met een gele banaan. Dat verandert het leven van de olifant. Hij wil de gele banaan hebben. Hij bedenkt ineens dat hij eigenlijk alle gele spullen wel mooi vindt en gaat ze verzamelen.

De olifant draait door in zijn verzamelwoede en heeft geen oog meer voor de muis.
Als de olifant dan ook nog de zon wil hebben, gaat het mis.
Wat er allemaal mis gaat, moet je zelf gaan bekijken. Dat is veel te leuk!
Samen met je kind of je klas de platen zien en erover praten, je zult er veel plezier aan beleven.
De afbeeldingen sluiten goed aan bij de belevingswereld van het jonge kind. Er is veel te zien en daar zullen ze graag over willen vertellen. Er zitten veel grapjes in, zoals de afbeeldingen van Spongebob en Tweety, die uiteraard ook geel zijn. De muis is slim en bedenkt hoe de olifant hem wel weer zal zien. Leuk detail: Loes Riphagen verwerkt figuurtjes uit haar andere boeken in dit boek, zoals de Superheldjes en Miniheksen.

Een aanrader dus, zeker omdat het in verschillende thema’s past.

Bekijk het boek hier.

Hier vind je kijkvragen om je te helpen in gesprek te raken over dit boek:

Wat zijn muis en olifant van elkaar?
Heb jij ook een goede vriend? Wat doen jullie graag samen?
Heb je zelf iets wat je super lekker vindt en het liefst altijd zou willen eten?
Vind jij ook iets zo leuk om te doen dat je dat het liefst altijd zou willen doen?
Verzamel je ook dingen en zo ja: wat? Hoe vind je het om spullen te verzamelen? Is het moeilijk of juist makkelijk?
Wanneer wordt het verzamelen te veel?
Wat zou je graag verzamelen?
Welke spullen verzamelt de olifant allemaal?
Wat vind de muis van het verzamelen?
Waarom zou de muis het niet zo leuk vinden dat de olifant zoveel verzamelt?
Hoe lost de muis het probleem op?
Lukt het de olifant om alles te verzamelen? En waarom?
Wat vinden de spullen er zelf van dat ze verzamelt zijn?
Wat wil de olifant het allerliefste hebben?
Zou dat lukken en waarom?
Waarom is de muis verdrietig?
Waarom regent het ineens?
Zijn de muis en de olifant weer vriendjes en waarom?

Rekenen

  • Tel alle vogels die in het boek voorkomen. Hoeveel vogels zitten er in het gat van de boom? Hoeveel vogels zijn er in het nestje in de bomen?
  • Vergelijk de ramen op de flats. Zijn er evenveel? Welke heeft de meeste en welk de minste ramen? Je kunt de kinderen ook eerst laten schatten. De boom heeft ook ramen. Heeft die er minder of meer dan de flats?
  • Welk flatgebouw is het hoogst en welke het laagst? Welke het dikst en welke het dunst?
  • Tel alle dieren die in het boek voorkomen.
  • Tel alle paddenstoelen die in het boek voorkomen.
  • Praat met de kinderen over de verzamelde spullen:
    Zijn ze groot, of klein? Zijn ze dik of dun? Zijn het veel spullen, of weinig? Welk ding zal het zwaarst zijn en welke het lichtst?
    Kun je de spullen tellen?
  • Hoeveel molens staan er in het boek?
  • Hoeveel enge vissen zwemmen in het water?
  • Tel alle wolken in de lucht.
  • Welke berg is het grootst? En welke het kleinst?

 Taal

  • Welke figuren ken je uit eerdere boeken van Loes?
  • Kun je figuren ontdekken die je ergens anders van kent?
  • Welke spullen uit de herfst zie je in het boek?
  • Welke dieren zie je allemaal op de platen?
  • Kun je kinderliedjes ontdekken in het boek?
  • Waar gaat de flessenpost heen denk je?
  • Laat de kinderen een verhaal bedenken bij de flessenpost. Heeft het met het boek te maken, met de muis en de olifant? Of kun je een eigen verhaal bedenken? Schrijf het verhaal over de flessenpost op en lees het later nog eens voor aan de kinderen.

 Taal en rekenen

Laat de kinderen allemaal een kleur kiezen waar ze zoveel mogelijk van gaan verzamelen. Je kunt beginnen in de klas. Wat is er allemaal in de klas met die kleur? Maak er een thematafel van. Zorg er wel voor dat de kinderen attributen kiezen die je daar kunt tentoonstellen. Over andere, grotere voorwerpen praten kan natuurlijk wel.
Je kunt er ook voor kiezen om de kinderen spulletjes in die kleur thuis te laten verzamelen.
Praat veel met de kinderen over de kleuren en laat ze elkaar helpen met het verzamelen. Het is leuk als alle kinderen een andere kleur hebben. Groepjes vormen van kinderen met een bepaalde kleur kan natuurlijk ook.

Creatief

  • De kinderen kunnen een tekening maken van hun eigen verzameling.
  • Een tekening in een bepaalde kleur is erg leuk. Laat de kinderen een kleur kiezen. Ze mogen alleen tekenen met die kleur. Je kunt ze een thema geven waar ze over moeten tekenen: hun familie, verzameling, hun huis, de klas, etc.
  • Maak een geel schilderij voor olifant. Zo hoeft hij niet verder te verzamelen, maar kan hij het schilderij ophangen in zijn kamer.

Thema’s

Het boek is uitstekend geschikt voor de volgende thema’s:
Kunst; het boek gaat over de kleuren, daar kun je de aandacht op richten.
Dieren
Geluid
Samen spelen
Zoeken
Iedereen is anders
Groot en klein

Het is een fantasierijk boek. Er is vast nog veel meer uit te halen. Heb je een aanvulling? Dan  hoor ik dat graag van in een reactie.