angst voor wiskunde

Bepalen genen angst voor wiskunde?

(Door Danielle) Onlangs las ik een artikel op Nu.nl dat een nieuw onderzoek heeft aangetoond dat genen een specifieke rol spelen in de angst voor wiskunde. Uit het onderzoek is gebleken dat mensen die niet goed zijn in wiskunde het niet per definitie hoeven te wijten aan een gebrek aan vaardigheid maar juist aan angst voor het onderwerp. Bepalen genen angst voor wiskunde? 

Bepalen genen angst voor wiskunde?

Ruimtelijk inzicht en meetkunde 

Alle soorten angst, voor wiskunde, ruimtelijk inzicht, meetkunde of angst in het algemeen, bleken een wezenlijk verband met de genen te hebben. Maar kan het ook zijn dat je het gewoon niet begrijpt zonder dat je angst hebt? Wiskunde moet je liggen volgens mij. Als de interesse er niet is wil dat niet zeggen dat je meteen angst hebt, toch?

Lees ook: REKENEN LOVE IT OR HATE IT

Ontwikkeling speelt een rol 

Volgens onderzoeker Margherita Malanchini wijzen resultaten van het onderzoek erop dat mogelijke problemen in de ontwikkeling, bijvoorbeeld met wiskunde, prematuur geconstateerd kunnen worden. Hoe bizar! Specifieke genen voor angsten kunnen aanleiding geven dat kinderen problemen kunnen krijgen met wiskunde in een vroeg stadium. Dus op tijd ingrijpen bij de ontwikkeling van angsten is daardoor mogelijk, aldus Malanchini.

Passende begeleiding voor angsten 

Door kinderen passende begeleiding te bieden kunnen angsten voor wiskunde voorkomen worden zegt men. Preventief motiveren en positieve feedback geven kunnen angsten verkleinen waardoor resultaten voor wiskunde zullen verbeteren. Maar is het niet zo dat elk kind gaat groeien van positieve motivatie en feedback? Niet alleen wiskunde zal dan beter afgaan maar ik schat zo in dat andere vakken daar ook positief belang bij zullen hebben.

Lees ook: WISBORDJES I.P.V. TRADITIONELE VINGER OPSTEKEN

Angsten heb je nodig om te kunnen groeien

Sommige onderzoekjes krijg ik persoonlijk de rillingen van. Er is overal een onderzoek aan te wijten en de uitkomst is elke keer weer anders. ‘Laat je hoofd niet op hol brengen’ is mijn motto en kijk naar je kind als individu, als een uniek exemplaar. Het is geen must angsten weg te nemen om alsmaar beter te kunnen presteren. Laat het kind kind zijn en zijn eigen tempo bepalen. Moeite met wiskunde? Kies voor extra ondersteuning i.p.v. gelijk allemaal theorieën en onderzoeken er op los te laten. Angsten heb je nodig om te kunnen groeien, je kan ze overwinnen door vallen en opstaan. Angsten horen bij het leven, en zeg nou zelf… als je ze zelf kan overwinnen geeft dat toch een enorme boost in je zelfvertrouwen!?

Lees het nieuwsbericht over het onderzoek op nu.nl.