10 tips om prioriteiten te stellen in je werk

Als leerkracht houd je veel ballen in de lucht. De werkdruk is hoog en vaak moet er veel tegelijk gebeuren. De observaties komen eraan, net zoals de toetsen, registratie en de rapporten. Ik heb naast al dat werk toch ook een fijn privé-leven (ja het kan echt ;)). Dit kan alleen als ik bepaal wat er echt belangrijk is en moet gebeuren. 10 tips om prioriteiten te stellen in je werk.

10 tips om prioriteiten te stellen in je werk

Prioriteiten in je werk

1. Kruizen in je agenda

Ik weet wanneer de periode is dat ik de KIJK! (ons observatiesysteem bij de kleuters) moet invullen en wanneer de rapporten eraan komen. Ik begin op tijd met het kruizen zetten in mijn agenda. Dan vul ik het systeem in en heb ik geen tijd voor gesprekken, mijn ICT werk of andere hap-snap klussen. Desnoods ga ik eerder naar huis om rustig aan mijn keukentafel te werken. Kan ik in ieder geval niet gestoord worden.

2. Plannen

Die kruizen in mijn agenda helpen me ook bij het goed plannen. Ik weet precies wanneer het druk wordt en probeer de stress te voorkomen door het werk goed te verspreiden.

3. Erken dat je niet alles kan en kies wat je wel gaat doen

Onze taken zijn zo divers en we hebben zoveel te doen, het werk houdt nooit op. Als je dat erkent, wordt het ook makkelijker om taken te laten liggen. Denk goed na over wat je nu in ieder geval moet doen. Als dat lastig is om te bedenken, kun je jezelf de volgende vraag stellen: Wat gebeurt er als ik dit niet nu doe? Bijvoorbeeld: Wat gebeurt er als je die ene ouder geen mail stuurt, maar aanspreekt als hij zijn kind komt brengen? Wat gebeurt er als je niet al het werk nakijkt dat de leerlingen hebben gemaakt? En wat gebeurt er als je niet die ene hoek minutieus omgooit in het thema?

4. Nee zeggen

Dit ene woordje zit heel goed op het repertoire van de leerkracht als het de kinderen betreft. Maar bij collega’s? Wat vinden we het moeilijk om dan nee te zeggen! Ik heb het wel geleerd. Zeker als ICT-coordinator krijg ik veel vragen die het liefst meteen opgelost moeten worden. Want als je als leerkracht zonder wachtwoord zit en je nergens meer kunt inloggen, heb je wel een probleem. Of als je digibord het ineens niet meer doet wordt het tegenwoordig ook lastig om les te geven. Mijn stelregel is in ieder geval: als ik voor de klas sta kan ik niets doen. Voor en na schooltijd eventueel wel. Meestal ga ik een lijstje af: heb je dit en dit al geprobeerd? Leerkrachten kunnen namelijk meestal ook veel zelf. Als het dan echt niet lukt, bedenk ik of het echt prioriteit heeft of dat het ook op mijn to do lijstje voor later kan. Dan verkoop ik dus nee op dat moment, maar geef ik wel aan dat ik erop terug kom.

5. Delegeren kun je leren

Je hoeft niet alles zelf te doen. Wij werken met drie onderbouwgroepen en we hebben een aardige verdeling van taken. Zonder dat we daar echt overleg over hebben gehad. Het loopt en het loopt goed. Soms komen er extra taken bij. Daar hebben we het dan even over en een van ons pakt het op.
Voor de ICT heb ik een werkgroep die ik ook om hulp kan vragen. Ik vraag ook wel eens andere collega’s om een kleine taak over te nemen. Zoals onze systeembeheerder bellen bij een storing als ik voor de klas sta en een collega ambulante uren heeft. En natuurlijk kun je dan ook wel eens een nee krijgen, zie punt 4. Ga dan naar punt 3 ;).

6. Laat de kinderen het doen

Nee natuurlijk kun je de kinderen niet alle toetsen na laten kijken of hun eigen rapport laten invullen. Maar ze kunnen wel heel veel! Zo heb ik de afgelopen dagen twee meiden (kleuters!) gehad die uit zichzelf de tafels wilden poetsen. Ze blonken als nooit tevoren, zo schoon waren ze. Ik maak de kinderen ook regelmatig mede verantwoordelijk voor een hoek. Zo heb ik gisteren de rekenhoek en schrijfhoek opnieuw ingericht met een groepje kinderen. Ze zijn daardoor ook extra betrokken, willen eerder in die hoek spelen en ruimen het ook weer heel netjes op.
Werk nakijken kunnen de leerlingen ook wel eens zelf doen. Het af en toe controleren op fouten als leerkracht is dan wel handig, maar je hoeft niet meer elke dag de hele boel na te kijken. De leerlingen kunnen wellicht ook het werk van elkaar na kijken.

7. Maak lijstjes

Schrijf alles op wat je moet doen. Het is heel fijn om taken door te strepen die je hebt gedaan, maar het werkt ook goed om te kunnen prioriteren. Schrijf de taken eerst allemaal onder elkaar en prioriteer dan. Maak een nieuwe lijst met zaken die je eerst gaat aanpakken en een lijst met taken voor later.

8. Taak van de dag

Ik bedenk vaak al voordat de dag begint de taak van de dag. Een taak die ik in ieder geval wil doen die dag, zodat ik met een voldaan gevoel naar huis kan. Op een dag met een vergadering is dat de taak en komt er verder niets op mijn lijst. Maar het kan ook een deel van de registratie invullen zijn of een kleinere taak, zoals de pasfoto’s in het registratiesysteem zetten zijn.

9. Op tijd starten

Ik zorg dat ik vroeg op school ben, zodat ik goed voorbereid de dag met de kinderen kan beginnen. Zo af en toe heb ik dan ook nog tijd om in de ochtend wat aan administratie te doen. In de middag neem ik niet te lang pauze, ik ga liever op tijd naar huis. Ik begin ook op tijd met grotere taken die meer tijd en aandacht van me vergen.

10. Kies voor de klas

Weet je niet welke taak je prioriteit moet maken? Kies dan altijd voor de kinderen. Zorg voor een goede voorbereiding, steek tijd in je lesmateriaal, zorg voor weinig onderbreking tijdens je lessen. De kinderen zijn uiteindelijk waar je alles voor doet, ook al je taken. Kies dus voor je klas.

Meer tips?

Tien tips om het schooljaar zo relaxed mogelijk door te komen

Hoe ik mijn werkdruk laag houd

Hoe ik makkelijk mijn uren bijhoud voor het nieuwe CAO

Hoe je de laatste schoolweken goed door komt

Een nieuw jaar: tip voor een goede overdracht met je duo!

Goed is goed genoeg

Heb je zelf nog een tip? Zet ‘m hieronder in een reactie!