Waarom ik toch voor de onderbouw koos

Van SPH naar de Pabo en van groep 3 naar de kleuters. Waarom ik toch voor de onderbouw koos. 

Als je me tien jaar geleden had gevraagd wat ik nu voor werk deed, had ik gezegd: een baan als groepsleider in de zorg. Ik was bezig met de opleiding SPH (Sociaal Pedagogische Hulpverlening) en liep met veel plezier stage op een kinderdagcentrum op de ontvangstgroep met kinderen in de leeftijd van 3 tot en met 6 jaar. Op die groep onderzochten we (met een team van therapeuten) wat het ontwikkelingsniveau van de kinderen was en naar welk type onderwijs of dagopvang ze konden gaan. Ik vond het een heerlijke werkplek.
Mijn nieuwsgierigheid naar het leren over de ontwikkeling van het kind werd er wel geprikkeld. Ik miste hier kennis over bij de opleiding van SPH. Als je niet weet hoe de ontwikkeling is, hoe weet je dan wat afwijkt? was mijn idee.

Het bleek dat ik toch ook nog graag verder wilde studeren, ik was nog niet klaar. Blijkbaar waren mijn roots (mijn moeder en zusje werken ook in het onderwijs) toch sterker dan ik dacht.

Ik besloot om de verkorte opleiding van de Pabo te doen. Door mijn HBO-diploma kon ik in twee jaar mijn diploma halen.
Na de Pabo kon ik meteen als leerkracht en ondersteuner in groep 3 aan de slag (toen waren er nog net wat meer banen dan nu). Leren lezen vond en vind ik zo iets magisch! Daar droeg ik maar al te graag aan bij.
Na een soort tussenjaar van vrijwilligerswerk in Ghana en invalwerk in Utrecht kreeg ik een baan als kleuterleerkracht op de school waar ik nu nog werk.

Kleuters? Daar moest ik wel even bij slikken. Zoveel kinderen in de klas die ook nog wat verzorging zoals veters strikken, jassen dicht doen en billen afvegen nodig hadden, pfff.
Maar ik ging ervoor.

En inmiddels wil ik niet anders. Ik ben dol op kleuters!

Ik hou van het enthousiasme en de openheid van de kinderen. Ik ben dol op vieze vegen en verf op mijn jurk. Ik vind het fantastisch om lekker te dollen met de kinderen, veel voor te lezen, toneel te spelen voor de klas en vooral lekker veel meespelen.
Ik vind het heerlijk om mijn eigen lessen te verzinnen zonder dat ik vast zit aan een methode. Lekker creatief bezig zijn dus.

En weet je? Dat veters strikken, jassen dicht doen en billen afvegen blijken ze zelf heel goed te kunnen. En elkaar helpen kunnen ze ook heel goed ;).

Waarom kies jij voor een bepaalde bouw? 

Lees ook mijn blog over mijn eerste jaar als kleuterjuf.