Waarom ik elke dag positief start

Waarom ik elke dag positief start

Ik merk dat de kinderen en ik het fijn vinden om elke dag een positieve start te hebben. Ze voelen zich gezien door elkaar, ze worden blij van de complimenten en beginnen de dag vol positieve energie. Waarom ik elke dag positief start

Een goede relatie met de leerkracht en de leerlingen onderling is van groot belang voor een goede ontwikkeling van de leerling. Kinderen willen zich gezien voelen. Door de leerkracht, maar ook door elkaar.

Ik start de dag altijd bij de deur. Ik geef de kinderen een hand en maak een kort praatje met ze, zodat ik ze allemaal een keer echt gezien heb. Dit doen we door de hele school.

Waarom ik elke dag positief start

 

Ik merk dat de kinderen over het algemeen rustiger beginnen aan de dag na het positieve begin. Ook denk ik dat er minder probleemgedrag is doordat ze elkaar al echt gezien hebben aan het begin van de dag. Het helpt bij hun band met elkaar en met mij.

Door elke dag positief te starten, leren de kinderen positiviteit naar elkaar uit te spreken. Dit zetten ze vaak de hele dag door in.

Lees ook: DE KRACHT VAN COMPLIMENTEN

Wat doen we dan?

Ik start de kring met mijn korte ochtendroutine. We zingen (in mijn geval bij de kleuters) het lied om de dag te beginnen en kijken naar de dagen van de week. Vervolgens vraag ik of er iemand is die iets wil laten zien. Hiervoor zing ik kort een liedje. Aan het einde van het liedje zitten alle kinderen weer op hun stoel.

Lees ook: MIJN OCHTENDROUTINE IN DE KLAS

Vervolgens vraag ik de kinderen om allemaal rond te lopen. Ik benoem daarbij vaak dat we weer positief gaan beginnen. Ik zet hierbij een timer aan, als de timer gaat, gaan de kinderen weer zitten. Ik zet een timer op mijn telefoon, je kunt dit ook op het Digibord doen. De kinderen geven elkaar een high five met een compliment.

De zin

Ik bedenk elke dag een andere zin waarmee de kinderen elkaar een compliment geven.
Bijvoorbeeld:

  • Ik vind het fijn dat je…
  • Ik vind het fijn dat je me vaak helpt met…
  • Ik vond het fijn dat je gisteren…
  • Ik vind het mooi dat je…
  • Dank je dat je….
  • Ik vind het knap dat je…
  • Ik geniet ervan als jij…
  • Ik vind het jammer dat ik je morgen niet zie, want…
  • Ik ga je missen in de vakantie, omdat…

Lees ook: TIPS VOOR EEN POSITIEF BEGIN VAN DE DAG IN DE KLAS

De kinderen die het moeilijk vinden mogen ook alleen het begin van de zin zeggen zonder het extra compliment geven. Ik denk hierbij aan de kinderen die nog maar net op school zitten.

Iedereen doet mee

Ik stimuleer iedereen om mee te doen. De kinderen die het spannend vinden worden geholpen door wat oudere kinderen.

Feedback

Ik geef altijd feedback op wat ik heb gezien tijdens deze coöperatieve werkvorm. Bijvoorbeeld: ‘Wat fijn dat iedereen mee deed. De volgende keer zie ik graag dat ook iedereen een compliment krijgt.’

Ik laat drie kinderen vertellen welk compliment ze hebben gekregen en complimenteer zelf degene die het compliment gaf.

Dit doen we elke dag, ik merk dat het de kinderen en mij heel goed doet. Een fijn genietmoment bij de start van de dag. 

Uitgelichte foto: Shutterstock