Vrije expressie vs werkje maken

In onze kleuterklas zorgen we voor werkjes voor de kinderen, maar we bieden ook vaak de mogelijkheid om eigen creaties te maken. Beide met een bepaald doel. Vrije expressie vs werkje maken. Wat doe jij in de klas? 

Vrije expressie vs werkje maken

Werkje maken

Werkje maken

Er is veel voor te zeggen om de kinderen een werkje te laten maken. Dit heeft dan altijd een bepaald doel, zoals de fijne motoriek oefenen, vormen leren kennen, of over een specifiek onderwerp leren. De kinderen hebben bepaalde maatstaven om volgens te werken, maar leren van alles.

Thema kunst

We hebben nu thema kunst en de kinderen mochten een kunstwerk van Piet Mondriaan maken. Ze leren over vlakverdeling, knippen stroken, leren de vormen en de kleuren kennen en meten met de stroken langs hun papier. Een heel leerproces in een werkje!

Weektaak

De kleuters bij ons op school hebben voor de kerstvakantie een en na die vakantie twee weektaken. Ze hebben een formulier waarop ze de weektaak kunnen aftekenen als ze ‘t afgerond hebben. Verder mogen ze zelf weten en plannen wanneer ze de weektaak willen doen. Ze maken verschillende soorten werkjes. Vaak met ook een bepaald doel erachter. Het doel van de weektaak is ook duidelijk: zelf leren plannen en verplicht iets maken.

Vrije expressie

Museum kosteloos materiaal

Ook bieden we ruimte voor eigen expressie. Altijd met een bepaald doel in ons achterhoofd. Zo mogen de kinderen nu tijdens het thema kunst kosteloos materiaal meenemen en hier zelf wat van maken. Een soort maakeducatie dus. We maken hier een museum van op de kast, zodat we ook naar het werk van elkaar kunnen kijken.

Vincent van Gogh

Vrije expressie

Vorige week mochten de kinderen schilderen zoals Vincent van Gogh. We keken goed naar zijn schilderijen en ontdekten dat hij enkel met streepjes en stippen schilderde. De kinderen mochten daar in groepjes ook mee aan de slag. Het doel was dan ook: stempelen met bijzondere materialen. Ik had hiervoor wasknijpers die ze in de verf konden dopen. Vervolgens stempelden ze ermee op het papier. Ik vertelde dat alles goed was, je kon het niet fout doen. Een meisje (4 jaar) had achteraf met een zucht van opluchting tegen haar moeder gezegd: ‘Dat was zo’n fijne opdracht. De juf zei dat alles goed was’. Perfectionisme kan er al jong in zitten. Vrije expressie bevrijdt de kinderen van alles wat hen opgelegd wordt. En ondertussen leren ze nog veel meer, zoals concentreren op je werk, de kleuren, nadenken over wat je maakt. Of juist vrij bezig zijn, sommige kinderen moeten daar een drempel voor over.

Vrije expressie vs werkje maken, wij doen het allebei. Wat doe jij in de klas?