Tips voor een positief begin van de dag in de klas

Tips voor een positief begin van de dag in de klas

Ik begin elke dag positief met mijn groep. Dit versterkt de groepsband, zorgt voor verbinding en activeert ze om te leren. Met deze tips voor een positief begin van de dag zijn we op weg naar een gelukkige klas. 

Tips voor een positief begin van de dag in de klas

De gelukkige klas

Geïnspireerd door het boek De gelukkige klas start ik elke dag op een positieve manier  met de klas.
Mensen willen gelukkig zijn, kinderen dus ook in de klas. Het gaat om verbinding, het gevoel dat je ergens bij hoort en ertoe doet.  Misschien nu wel meer in de tijd waarin we leven.

Dat is voor mij de reden om elke dag positief te beginnen met de klas. Ik gebruik daar verschillende activiteiten voor.

Lees ook: TIPS OM DE DAG TE EVALUEREN

High five

Met deze activiteit start ik meestal. Het is snel, makkelijk in te zetten en goed om vaak te oefenen, zodat het complimenten geven steeds beter gaat.

De high five is een coöperatieve werkvorm. De kinderen lopen rond in de klas rond op zoek naar een maatje. Ze hebben hiervoor de hand in de lucht. Als ze bij een ander komen met de hand omhoog, geven ze elkaar een high five. Vervolgens geven ze elkaar een compliment. Je kunt ook aangeven wie er mag beginnen, de langste bijvoorbeeld of degene met de langste naam.

Ik daag de kinderen regelmatig uit om iets te zeggen tegen de ander waar de ander goed in is. Zo krijg je niet alleen complimenten zoals: ‘Je hebt mooie schoenen.’

Ook kun je er zinnen bij geven:

  • Ik vind het fijn dat je…
  • Ik vind het fijn dat je me vaak helpt met…
  • Ik vond het fijn dat je gisteren…
  • Ik vind het mooi dat je…
  • Dank je dat je….
  • Ik vind het knap dat je…
  • Ik geniet ervan als jij…

Lees ook: LEKKER WERKEN: EEN POSITIEVE GROEP

Eigenwijsjes

Ik maak ook regelmatig gebruik van Eigenwijsjes. Ik laat een van de hulpjes een kaartje trekken. Meestal een voor de ochtend en een voor de middag. Op de Eigenwijsjes staan korte, krachtige zinnen die positief denken stimuleren.
De zinnen zijn bijvoorbeeld: ‘Ik kan het’ ‘Ik zeg wat ik voel’ en ‘Ik mag anders zijn’.
We bespreken de getrokken zin met de klas en geven voorbeelden. We letten extra op die zin in het dagdeel en bespreken dit na als het dagdeel voorbij is.

Lees ook: 10 GROEPSVORMENDE ACTIVITEITEN BASISONDERWIJS

Online tips

Linda van Klasvanjuflinda.nl maakte een mooie complimentenposter.

Uit de methode Vreedzame school komt de emotiemeter. Hierop kunnen de kinderen aangeven hoe ze de klas binnen komen. Dit nodigt uit tot een goed gesprek.

Hoe start jij de dag positief? 

Uitgelichte foto: Shutterstock