Het is zondagavond, Janet zit op haar hobbykamer met om haar heen allerlei spullen. Boeken, veel boeken, CD’s, knuffels, lamineervellen, knutselboeken en nog veel meer, kortom thema-stress! 

Thema planning

Elke vijf weken hebben we op de peuteropvang een nieuw thema. Vier weken thema en dan een stopweek, voordat we verder rollen in het volgende thema. Die stopweek is leuk om tot rust te komen, maar soms komt het in de planning niet uit en gaan we dus gelijk verder met een volgend thema. Of we zetten in de stopweek een prentenboek centraal en maken we er gelijk een soort mini-thema van. We werken met de methode Piramide, een methode waarmee veel met ‘echte’ materialen word gewerkt volgens vier stappen die steeds meer verdieping met zich mee brengen.

Herfst

Nu is thema herfst aan de beurt. Tijdens het voorbereiden spoken de wildste ideeën door mijn hoofd, dat is het probleem niet. Het probleem is om een keuze te maken uit al die leuke ideeën en dat vervolgens vertalen naar een mooi schema, waar mijn collega’s ook nog iets mee kunnen.

Saar in de herfst

Voor dit thema heb ik natuurlijk een bezoekje gebracht aan de boekhandel en daar een prachtig boek van Pauline Oud gevonden, ‘Saar in de herfst’. Een boek dat vanaf het eerste moment erg in de smaak viel bij mijn dochter, en dat dus morgen mee gaat naar de peuteropvang. We lezen eerst dit boek voor, waarin oma met Saar een wandeling maakt en onderweg allerlei herfstmaterialen tegenkomt. Daarna gaan we zelf een wandeling door de wijk maken en hopen dat we veel materialen vinden om vervolgens een herfsttafel mee te maken. Een gezellige startactiviteit waarmee we helemaal in de sfeer van het thema komen.

Verteltafel

Als voorbereiding op deze startactiviteit ben ik vorige week al op zoek geweest naar kastanjes en zijn mijn dochter en ik vanochtend het bos in gegaan om beukennootjes, eikels, tamme kastanjes en mooie bladeren te zoeken. Dit voor het geval we in de wijk niet zoveel moois aantreffen. We hebben net als de oma van Saar een mooie mand klaargezet en nu maar hopen dat het weer een beetje meewerkt.

Lokaal aankleding

In het lokaal hebben we al de nodige voorbereidingen getroffen voor het thema herfst, we hebben een grote rode paddenstoel met witte stippen, waarop een kabouter heen er weer zit te wippen. We hebben de zand/water-tafel gevuld met kastanjes, eikels en beukennootjes, waarin we bakjes hebben staan met foto’s van deze materialen erop. Op de thema-tafel woont een egeltje, een paar spinnen en staat een pompoen, daar komen onze gevonden materialen nog bij. In de leeshoek staat de vertelkoffer van ‘De spin die het te druk had’ van Eric Carle. Daarnaast staan in de boekenkast allerlei titels van boeken over de herfst. In de kamishibai, zelfgemaakte vertelplaten van ‘Bobbi in de herfst’ van Monica Maas. Zelf heb ik een aantal materialen gemaakt waar de kinderen tijdens de inloop mee kunnen spelen.

En nu de rest van het thema

De startactiviteit zit dus al helemaal in mijn hoofd, nu de rest van het thema nog. We kunnen een appeltaart bakken met appels uit eigen tuin, een geluidenspel doen met geluiden van wind en regen, misschien gaat het nog regenen en kunnen we lekker stampen in de plassen en schuilen onder een paraplu. Je snapt het, ideeën genoeg, nu deze ideeën nog even inplannen en mooi uitwerken voor de collega’s en dan kunnen we lekker van start! Nachtwerk dus weer, ik moet toch eens iets aan mijn planning doen…