Met schaduw kun je van alles doen! Stap zodra de zon schijnt naar buiten en ga aan de slag. Hier vind je wat ideeën voor het werken met schaduw. Met stoepkrijt kun je veel. Zo ook werken met schaduwen.
Met het tekenen van schaduwen komen de volgende zaken aan bod:
– de fijne motoriek: de lijnen moeten op een juiste manier gevolgd worden met het krijtje.
– ruimtelijk inzicht
– bewustzijn van schaduwen en wat er gebeurt als je je bewegingen of poses verandert

Wat kan je allemaal doen met schaduwen:

  • Ik ben begonnen met de schaduw van kinderen op de stoep te tekenen, zoals ze stonden. De kinderen tekenden ook elkaars schaduw.

  • Daarna liet ik de kinderen in verschillende (gekke) poses staan en tekenden we die schaduwen. Ik gaf zelf een voorbeeld.

En de kinderen volgden

  • We hebben wat grapjes met de schaduw uitgehaald, bijvoorbeeld dat het kind een paal in zijn hoofd had. Dit om de bewustwording te prikkelen wat de werking van schaduw is. 
  • In de Citotoets is het belangrijk dat de leerlingen de schaduw bij de juiste pose kunnen plaatsen. Daarom heb ik een leerling naast elkaar in verschillende poses laten staan. In dit geval ook op volgorde zoals in een filmstrip. Ik zag dat de kinderen erna zelf in de getekende schaduw gingen staan en de poses nabootsten.
  • We hebben nog wat attributen meegenomen, zoals een heksenmuts, waarmee we ook schaduw hebben getekend.

 

  • Een idee om de kennis voor de Citotoets uit te breiden: laat een kind een pose maken en trek deze over (of laat het overtrekken). De andere kinderen mogen niet kijken. Laat de kinderen raden hoe de pose eruit moet hebben gezien.
    Je kunt dit ook extra aantrekkelijk maken door foto’s te maken van schaduwen en hierbij de poses laten raden door de kinderen.

Hier vind je poses waarbij de kinderen kunnen raden wat de pose van het kind op de foto was.

 

 

  • Afro
  • Grapje met een kind (met gebroken been) in een buggy