Review en (les)tips Nog 100 nachtjes slapen

Woensdag 23 januari tot en met 2 februari zijn er de Nationale Voorleesdagen. Voorlezen is goed voor de woordenschat en de taalontwikkeling van de jonge kinderen. De Nationale Voorleesdagen draait om het prentenboek van 2013 Nog 100 nachtjes slapen. Review en (les)tips Nog 100 nachtjes slapen.

Review en (les)tips Nog 100 nachtjes slapen

Tips om voor te lezen

  1. Lees het boek zelf goed door. Bedenk van tevoren vragen bij het boek die je bij het voorlezen aan de kinderen gaat stellen.
  2. Kies een rustige plek om het verhaal voor te lezen. Ga met iedereen op de grond zitten en ga zelf in het midden zitten. Je kunt ook de klas rondlopen, zodat alle kinderen betrokken worden bij het verhaal.
  3. Ga in op de verhalen waar de kinderen zelf mee komen tijdens het verhaal. Laat ze reageren en het verhaal mee beleven.
  4. Verander na het voorlezen samen de afloop van het verhaal.
  5. Lees het verhaal voor en laat onder tussen de kinderen tekenen over het boek.
  6. Speel het verhaal na met de kinderen. Laat ze handpoppen gebruiken, of geef ze zelf de rollen van het boek.

Nog 100 nachtjes slapen

Wat vind ik van het boek

Wat een heerlijk boek om naar te kijken! De voorkant nodigt meteen uit tot kijken in het boek. Je wordt nieuwsgierig door alle kleuren in het boek. En waarvoor zouden die vierkantjes zijn? Het is een grappig verhaal over Dorus die zich verveelt. Ze begint overal driehoekjes uit te knippen, waar ze uiteindelijk iets moois mee maakt.
Het roept allerlei vragen bij me op. Ik vind het een leuk verhaal om voor te lezen, omdat het kinderen prikkelt. Wat mag eigenlijk wel en wat mag niet? Mag je zomaar overal driehoekjes uit knippen? Het gevaar zit erin dat de kinderen daadwerkelijk overal wat uit gaan knippen. Maar dat kun je opvangen door een goed gesprek te houden over het boek. De illustraties zijn prachtig. Het papier aan het begin van het boek komt terug in de kasten en het bed. Leuk voor kinderen om op te zoeken. De illustraties zijn uitgeknipt. Ze krijgen een extra dimensie doordat ze erna in het decor van het boek opgeplakt zijn. Ik sta te popelen om het boek aan de klas voor te kunnen lezen.

Kijkvragen

Voordat je het boek voorleest

  • Wat zijn het voor figuren op de voorkant?
  • Waarvoor zijn die figuren?
  • Wie is dat meisje in het midden van het boek?
  • Waarom heet het boek ‘Nog 100 nachtjes slapen’?
  • Wat zie je op de achterkant van het boek?
  • Zou het meisje dat gedaan hebben en wat heeft ze dan gedaan?

Tijdens het voorlezen van het boek

  • Herken je dat papier op de eerste bladzijde? Waar ken je het van? Wat heeft nog meer die kleur?
  • Op de eerste bladzijde telt Dorus tot 100. Wat is dat, tot 100 tellen? Wat kan je allemaal tot 100 tellen? Welke kleur heeft het grootste kussen? En welke kleur heeft het kleinste kussen? Welke knuffeldieren heeft Dorus?
  • Op de volgende bladzijde naait moeder. Waarom is ze zo druk? Waarom wilt ze dat Dorus lief gaat spelen? Is jouw moeder ook wel eens druk? Wat doe je dan?
  • Dan gaat Dorus knippen. Wat doet Dorus? Waar knipt ze uit? Zou dat mogen? Mag jij uit stof knippen? Wat knip jij graag uit stof? Welke figuren kun je knippen?
  • Mama is nog drukker. Wie zou er aan de lijn zijn? Wat zal moeder koken? Waar knipt Dorus uit? Waar zou ze nog meer uit kunnen knippen?
  • In de kast hangen allemaal kleren. Waar knipt ze uit? Hoe zou Dorus dat doen, dat knippen? Hoe krijgt ze er zo’n mooi driehoekje uit?
  • Dorus knipt uit de kleren van de kledinglijn. Zou ze dat wel mogen? Wat zou haar moeder doen als ze dat ziet? Waar staat Dorus op? Hoe komt ze aan die hoed?
  • Ze knipt ook bij haar tante. Hoe zou haar tante dat vinden? Wat vind je van de kleding van de kinderen van tante? Welk kledingstuk zou je zelf wel aan willen?
  • Wat zou Dorus knippen uit het politiepak? Wat zou ze met al die driehoekjes gaan doen? Waar bewaart ze de driehoekjes?
  • Op het politiebureau zijn allemaal mensen aan gekomen. Welke mensen zie je? Waar hebben ze de driehoekjes uit? Wat zie je als je door de driehoekjes heen kijkt? Zouden ze het fijn vinden dat er uit hun kleding is geknipt? Waarom wel of waarom niet?
  • Alle mensen staan bij het huis van Dorus. Kijken de mensen blij of verdrietig? Waarom kijken ze zo? Wat zou de politie tegen de moeder van Dorus willen zeggen?
  • Wat denken de mensen als ze de slinger zien? Zouden ze het mooi vinden? Welk vlaggetje vind jij het mooiste en waarom? Herken je de vlaggetjes? Van wie is welk vlaggetje?
  • Wat doe jij als je feest viert? Wat doen de mensen op het feest? Wat zouden ze met de vlaggetjes doen als het feest klaar is?

Feest

Voorlezen is een feestje waard! Bedenk samen met de kinderen met welke redenen je feest kunt vieren. Zou je ook een boekenfeest kunnen vieren? Of een voorleesfeest? Organiseer samen zo’n feest met de kinderen. Laat de kinderen het feest zelf inrichten en bedenken. Wel binnen de kaders wat kan. Wellicht kunnen ze ook spullen van huis mee nemen? Vier het feest als afsluiter van de Nationale Voorleesdagen, bijvoorbeeld vrijdag 1 februari.

Rekenen

  • Wat kun je allemaal tot 100 tellen? Bekijk afbeeldingen op het digibord met een heleboel spullen. Hoeveel spullen zouden dat zijn? Kunnen we dat tellen?
  • Neem een pak macaroni mee naar school. Hoeveel macaronistukjes zouden daar in zitten? Kunnen we daar 100 stukjes van maken? Tel samen met de kinderen de macaroni.
  • Maak een kalender voor de kinderen met 100 vakjes. Laat zien wat 100 nachtjes betekent. Zet de kalender in de klas en streep elke dag een vakje door. Hoeveel nachtjes en hoeveel vakjes is het nog tot Dorus jarig is? Maak er op de dag dat Dorus jarig is ook echt een feestje van met bijv. limonade drinken en een cakeje eten.
    Download hier de kalender van Dorus
  • Laat de kinderen figuren uit een stuk stof knippen. Laat ze er daarna iets zelf van maken. Plak de stukjes stof op wat dikker papier of karton. Misschien ontstaat er wel een auto of een dorpje?

Taal

  • Download woordkaarten Nog 100 nachtjes slapen
  • Laat de kinderen bedenken waar je allemaal uit kan knippen. Waar mag dat wel uit? En waar mag dat niet uit? Kun je ook uit gras knippen? En uit de zon? Bedenk zo nog een paar mooie onderwerpen om over te praten. Kun je eruit knippen? En hoe dan wel?
  • Praat met de kinderen waaruit ze graag iets zouden knippen. En als dat niet mag: hoe kunnen ze organiseren dat ze er wel uit kunnen knippen?
  • Bedenk samen met de kinderen hoe ze de mensen kunnen op vrolijken. Hoe kun je mensen nog meer op vrolijken? Wat kun je nog meer dan naast een mooie slinger maken?
  • Praat met de kinderen over feest vieren. Wanneer vinden zij dat het feest is? Wat doe je allemaal op een feest? Hoe gaat dat bij jou thuis? Misschien kun je een aantal van deze festiviteiten ook echt in de klas uitvoeren.
  • Praat met de kinderen over feest. Wanneer vier je feest? Met welke redenen kun je een feest vieren?

Fonemisch bewustzijn

  • Download hier het stempelblad Nog 100 nachtjes slapen
  • Laat de kinderen letters uit gekleurd papier knippen. Bijvoorbeeld van hun eigen naam. Maak daar een mooie slinger van met de kinderen. Ze kunnen natuurlijk ook zelf woordjes maken en die ophangen.
  • Laat de kinderen zoveel mogelijk rijmwoorden bedenken op het woord driehoek. Schrijf ze allemaal op en maak de tekening erbij. Begin bovenaan met driehoek en teken de rijmwoorden eronder.

Creatief

  • Dorus heeft een heleboel knuffels. Laat de kinderen een knuffel van zichzelf na tekenen. Het is leuk om daar ook een lange slinger van te maken. Dan heb je een feest-knuffel-slinger.
  • Waar kunnen de kinderen allemaal uit knippen? Laat ze zelf spullen van huis mee nemen waar ze uit kunnen knippen. Wat ontstaat er?
  • Bedenk samen met de kinderen waar je een slinger van kan maken. Misschien kun je wel een knuffelslinger maken of een slinger van dopjes. Kijk waar de kinderen mee komen, zo raken ze betrokken bij het maken van een slinger. Het is zeker leuk om een slinger van pindadopjes te maken voor de vogels. Zo kunnen de vogels in de winter ook eten en meedoen met het voorleesfeest.

Muziek

  • Wellicht een beetje een gevaarlijke, maar laat de kinderen mee knippen op de maat van de muziek. Op Youtube vind je de clip van het ‘Kniplied’ wat bij het boek hoort. Laat de kinderen ‘mee’ knippen als het mag op de muziek. Kunnen ze ook een eigen muziekstuk maken met de scharen? Je kunt de kinderen ook mee laten knippen als het genoemd wordt in het boek. 

Drama

  • Je kunt de kinderen uit laten beelden wat ze knippen. Is het groot? Of is het klein wat ze knippen? Laat de andere kinderen raden wat er uit geknipt wordt. Heeft het een bepaalde vorm? Laat de kinderen de knipbeweging goed duidelijk maken. 

Koop hier Nog 100 nachtjes slapen.