De gelukkige klas

Review: De gelukkige klas

 

Tijdens het congres voor het jonge kind liep ik langs 248media. Mijn oog viel direct op Het inspiratieboek voor De gelukkige klas. Ik kreeg het mee om eens goed door te nemen en ik werd zeker niet teleurgesteld. 

Ik ben er altijd naar op zoek: hoe we het samen fijn kunnen hebben in de klas en hoe we samen het beste kunnen leren.

Lees ook: DE LEVENSLESSEN VAN MEESTER KANAMORI ZELF ERVAREN

Het inspiratieboek voor De gelukkige klas

Het inspiratieboek voor De gelukkige klas is wat het zegt, een inspiratieboek. Het zegt niet hoe je het moet doen, maar geeft tips hoe je het zou kunnen doen in de klas. Het gaat om je eigen geluk als leerkracht en hoe je kunt bijdragen aan het geluk van de kinderen in de klas. De tips worden geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk. Het doel is dat kinderen elkaar respecteren en steunen en meer leren omdat ze zich veilig voelen.
Aan het einde van het boek vind je inspirerende verhalen uit de praktijk van Charlotte Visch, Ellen Emonds, Meester Kanamori, Nevelle Harper, Rich en Yvonne Dutra-St. John.

De gelukkige leerkracht

In deel 1 wordt de gelukkige leerkracht besproken. Een gelukkige leerkracht is de basis van de gelukkige klas. Het boek inspireert je in het gebruik maken van een moreel kompas. Ik ben daar zelf nog naar op zoek. Steeds beter kan ik formuleren wat ik belangrijk vind in mijn klas. En hoe zekerder ik daar van ben, hoe beter ik het kan overdragen aan collega’s.

Samen leven in een gelukkige klas

Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor elkaars geluk. Ze weten hoe ze conflicten moeten oplossen en hoe ze het weer goed kunnen maken.

Mijn gelukkige klas

Ik merk bij mezelf zeker een verandering na het lezen van dit boek. Ik ga bewuster om met het gedrag van kinderen naar elkaar toe. Ik pak het meteen aan in de klas, ga direct in gesprek en help de kinderen bij het verwoorden naar elkaar wat ze niet fijn vinden.

Ik dacht altijd dat ik het stralende middelpunt moest zijn en altijd een lieve leerkracht. Maar met mijn morele kompas kan ik ook duidelijk maken wat ik niet wil en hoe ik het dan wel wil in de klas. Ik kan veel beter aan de kinderen uitleggen waarom ik de dingen doe die ik doe en dat werkt.

Ik merk ook een verandering in de klas. De kinderen helpen elkaar steeds meer zelf.

Als de kinderen gedrag vertonen wat ik graag anders zou zien, betrek ik dat nu niet meer op mezelf. Ik zie het als een leerpunt voor een of meerdere kinderen of zelfs voor de hele klas.

Ik zal zeker het boek er nog vaak bij pakken om de tips in de klas te gebruiken. De verandering begint tenslotte bij mezelf.

Bestel het boek bij 248media.