Recensie: Knutselboek voor de kleine kunstenaar

Dit knutselboek, met als ondertitel “Creatieve projecten om te tekenen, pakken en kleuren”, is een echte must-have voor de kleine kunstenaar. Het boek bevat talloze projecten en activiteiten om te kleuren, tekenen, knippen, plakken en natuurlijk ook dingen om zelf te bedenken.

Het 144 pagina’s tellende boek is uitgebracht in paperback-editie. De kaft is een vrolijke verzameling van kleurrijke plaatjes en nodigt direct uit om verder te kijken in het boek. Zodra je het openslaat, vind je aan de binnenkant van de kaft een flap met daarin sjablonen, die je verderop in het boek nodig hebt. Aan de achterkant van het boek zit ook zo’n flap met sjablonen.

Op de eerste pagina is er de mogelijkheid om in te vullen van welke kunstenaar dit boek is en op de tweede pagina staat een duidelijke uitleg van de verschillende moeilijkheidsgraden en opdrachten. De moeilijkheidsgraad wordt aangeduid met sterren (1 ster is het makkelijkste en 3 sterren het moeilijkste niveau). De icoontjes die je bovenaan elke bladzijde ziet, geven aan wat voor activiteit het is (tekenen, bedenken, plakken, etc.).

Collage De kleine kunstenaar

De bladzijden zijn gedrukt op dik, stevig papier, zodat de stiften die je gebruikt niet doordrukken op de volgende pagina. Achter in het boek zijn een aantal bladzijden met stickers en kartonnen figuren te vinden, die per activiteit genummerd zijn. Op die manier kun je makkelijk en snel de juiste stickers en figuren bij een opdracht vinden. Ik heb voor mijn zoontje de stickers die nodig waren bij een activiteit uitgeknipt, zodat hij niet in zijn enthousiasme alle stickers maar direct een nieuwe plek gaf.

Het boek biedt een grote verscheidenheid aan thema’s. Zo zijn er opdrachten rondom de seizoenen, dieren en feestdagen. Maar ook komen verschillende beroepen, sprookjes en muziekinstrumenten aan bod. Het enige minpuntje is dat wanneer je een werkje uitknipt, dat ook betekent dat je een ander werkje kapot moet knippen, omdat de bladzijden dubbelzijdig gedrukt zijn.

Voor mijn zoontje en mij is het een groot succes. We hebben met veel plezier al een aquarium gevuld, een egel getekend, strandaccessoires gekleurd en eendjes in de vijver geplakt. Dit is zo’n boek dat je makkelijk in kunt zetten op een regenachtige vakantiedag. Zeker weten dat het bij ons ook in de vakantiekoffer gaat…als het dan nog niet uit is.

Knutselboek voor de kleine kunstenaar
Uitgegeven door Oogappel
ISBN 978 90 02 26013 1