De krokodil die niet van water hield

Krokodillen houden van water, dat weet iedereen. Maar nu is er een kleine krokodil die niet van water houdt. Hoe kan dat? Hier lees je een recensie en vind je (les)tips bij De krokodil die niet van water hield 

De krokodil die niet van water hield

De krokodil die niet van water hield

Het boek, geschreven en geïllustreerd door Gemma Merino, uitgegeven bij Lemniscaat, gaat over een krokodil die niet van water houdt. Hij wil niet zwemmen, durft niet te springen van de duikplank en zwemt niet onder water.
Hij besluit het nog een keer te proberen met een zwemband om. Maar dat gaat helemaal mis.
Als hij ineens kriebel in zijn neus krijgt, ontdekt hij dat hij helemaal geen krokodil, maar een draak is. Hij niest namelijk vuur!

Wat vind ik

Ik vind het een prachtig en fantastisch humoristisch boek. De stijl van illustreren past helemaal bij kleuters. De zinnen zijn niet te lang en er staan geen lappen tekst in. Kort en bondig, daar houden kinderen van. Het einde is verrassend en leuk bedacht. De kinderen raden nooit waarom de krokodil niet van water hield.

Je kunt het boek bij de volgende thema’s inzetten: de zee, onder water, dieren, water en bij draken.

(Les)tips

Taal

  • Laat de kinderen praten/voorspellen tijdens het voorlezen van het boek waarom de krokodil niet van water houdt.
  • Bedenk een naam voor de kleine krokodil en schrijf deze op. Benoem hierbij de letters – eerste, middelste en laatste letter.
  • Rijm op het woord krokodil. Teken een krokodil in het midden van een papier en schrijf en teken alle rijmwoorden erom heen.
  • Bedenk allerlei woorden met de letter k van krokodil en maak hier een woordweb van.

Rekenen

  • Tel alle krokodillen in het boek.
  • Op de bladzijde waarbij alle krokodillen in bed liggen tel je de schoenen. Zijn er genoeg schoenen voor alle krokodillen? Tel de schoenen in sprongetjes van twee.
  • Praat over de krokodillen. De kleine krokodil is net iets lichter groen. Hoe zou dat komen? Bekijk de kleuren van echte krokodillen. Wat is het verschil met de krokodillen in het boek? krokodillen
  • Praat over de grootte van de krokodillen in het boek. Welke krokodil is groot en welke klein? En zal de volwassen draak groter of kleiner zijn dan de volwassen krokodil?
  • Praat over het springen van de krokodil in het water. Wanneer is de krokodil heel hoog en wanneer laag?
  • Praat over het water in het boek: zal het diep zijn of juist ondiep? Wat zou de krokodil fijner vinden?

TIPS

THUIS

  1. Bespreek de bezigheden van de kleine krokodillen. Laat de kinderen aansluiten bij hun belevingswereld. De krokodillen gaan in bad. Gaan de kinderen ook wel eens samen in bad? Wat doen ze dan? Zitten ze ook op zwemles?
  2. Praat over de andere dieren die ook op de bladzijdes te vinden zijn. Wat doen de slakken op elke pagina? En de vissen op verschillende bladzijdes?
  3. Kijk eens naar de schoenen van de krokodillen. Wat zijn de overeenkomsten en de verschillen?
  4. Praat over de talenten van de kinderen. Waar zijn zij goed in? Wat zouden ze wellicht beter willen kunnen, zoals de krokodil?
  5. Wat zou er in het boek ‘De draak die niet van vuur hield’ staan?

PEUTERS

  1. Praat over klein en groot. Wat is groter? Een krokodil of een draak? Hoe weten de kinderen dat?
  2. Tellen: tel de krokodillen, de schoenen, de
  3. In het boek zie je de schoenen van de krokodillen. Leg de schoenen van de kinderen bij elkaar. Laat ze de juiste schoenen bij elkaar sorteren.
  4. Praat met de kinderen over waar ze wel en waar ze niet van houden. De kleine krokodil (de draak) houdt bijvoorbeeld niet van zwemmen, maar wel van in bomen vliegen. Bespreek dat dit voor iedereen anders mag zijn.
  5. Vraag de kinderen wanneer zij zich wel eens alleen voelen. Wat doen ze dan?

KLEUTERS

  1. Praat over paren. De schoenen van de krokodillen komen in een paar. Tel de schoenen in sprongen van twee. Doe dat ook met de schoenen van de kinderen.
  2. De krokodil houdt niet van water. Vraag de kinderen wat zij doen als ze iets niet fijnvinden.
  3. Praat met de kinderen over het gevoel. De kleine krokodil voelt zich alleen. Wat voel je dan? Hebben zij dat ook wel eens mee gemaakt? Wat hebben ze toen gedaan?
  4. De krokodillen maken de letter o in het water. Kopieer deze bladzijde en knip de krokodillen uit. Maak verschillende letters met de krokodillen of laat de kinderen hier zelf mee experimenteren. Welke letters kun je maken?
  5. De krokodil (draak) telt tot 3 voordat hij in het water springt. Hij telt eerst 2,5. Waarom zou hij dat doen? En kan dat eigenlijk wel met aftellen? Ouders tellen ook wel eens met: ‘Je krijgt 3 tellen, 1, 2, 2,5 3.’ Of af: ‘3,2,1, 1/2, 0.’ Waarom zouden ze dat doen? Tel op tot en met 20 en af tot en met 0. Kijk of je ergens een halve tussen kunt stoppen.
  6. Praat over de talenten van de kinderen. Wie is waar goed in? Maak hier een lijst van en hang deze op. Iedereen is ergens goed in. Net zoals de krokodil die een draak bleek te zijn.
  7. Laat de kinderen het verhaal uit het boek ‘De draak die niet van vuur hield’ bedenken. Ze kunnen een tekening maken van het verhaal. Of schrijf als klas het boek. Iedereen tekent dan een bladzijde van het boek.

De krijtjes staken

Meer over onder water

Thema onder water

Prentenboek van het jaar: Krrrr… okodil! Nationale voorleesdagen 2014

Bekijk/koop het boek hier

Bekijk ook Een krokodil in het bad.