Recensie en (les)tips bij Moffel en Piertje en het grote taalavontuur

Moffel en Piertje, welke kleuter kent deze helden niet? Er is een prachtig nieuw boek uitgekomen over dit vrolijke duo. In Moffel en Piertje en het grote taalavontuur van Jorgen Hofmans en Doesjka Bramlage beleven Moffel en Piertje vier taalavonturen met de uitvinder Wirwar. Hier vind je de recensie en (les)tips voor de verwerking van het boek. 

Moffel en Piertje en het grote taalavontuur

In vier vrolijke verhalen beleven Moffel en Piertje avonturen met de uitvinder Wirwar. De verhalen zijn geschreven om voor te lezen aan kleuters. Onderaan de pagina staan zinnen speciaal geschreven voor beginnende lezers. Ontzettend leuk voor kleuters die al kunnen lezen of natuurlijk voor groep 3. De kinderen van groep 3 zijn Moffel en Piertje echt nog niet vergeten, ze zullen het heerlijk vinden om zelf over deze vrienden te lezen.

Wirwar

In het eerste verhaal ontmoeten Moffel en Piertje, Wirwar. Hij maakt soep, maar die mislukt. Moffel en Piertje helpen hem natuurlijk meteen om een goede nieuwe soep te maken. Zo maken ze ook kennis met de klopt-ie-masjien. Zo kunnen ze soep maken die klopt en dus goed smaakt.

De luisterbrief

Wirwar stuurt Moffel, Piertje en Arie een luisterbrief. Hij heeft een speurtocht bedacht waarbij ze allerlei voorwerpen met  letters tegenkomen. Uiteindelijk vinden ze een uitnodiging voor een picknick die ook later in een van de verhalen terug komt.

Arie praat in stukjes

Arie valt uit de boom en kan alleen nog maar in stukjes praten. Hij hakt zijn woorden in letters. Moffel, Piertje en Wirwar stoppen de letters in de klopt-ie-masjien, zodat de woorden weer kloppen. Na het uitrusten gaat het gelukkig ook weer goed met Arie.

De letterpicknick

Het is tijd voor de picknick. Maar Moffel, Piertje en Arie kunnen natuurlijk niet zomaar naar de picknick lopen. Ze moeten op zoek naar de grote P. Na een flinke speurtocht vinden ze de parkeerplaats waar Wirwar al een grote tafel vol lekkers heeft klaar gezet.

Wat vind ik?

Wat fijn om een boek te lezen met de kinderen waar op een speelse manier met de letters en taal wordt om gegaan. Er is veel verwerking mogelijk met het boek, wat vooral voor de kleuterklas erg leuk is. Moffel en Piertje blijven ook vaak voor de kinderen van groep 3 de grootste vrienden. Daarom vind ik het ook erg leuk dat zij het boek ook zelf kunnen lezen. Dit is ook voor de kinderen van groep 2 die al kunnen lezen erg fijn. Je kunt het boek dus goed als leerkracht in groep 2 of begin groep 3 voorlezen als teaser voor het leren van de letters. Je kunt het boek ook goed in de leeshoek van groep 2 en groep 3 leggen. Zo kunnen de kinderen de zinnen onderaan lezen, of zelf spelletjes kunnen verzinnen met alle letter- en taalspelletjes die in het boek staan. Echt een aanrader voor de juffen/meester- of klassenboekenkast!

Tips

Er is al veel uit het boek zelf te halen. Elk verhaaltje heeft zo zijn eigen spelletjes al beschreven/getekend.
Zo vind je helemaal vooraan in het boek allerlei letters en letterkaartjes. Je kunt de kaartjes kopiëren en de kinderen de letters/puzzelstukjes bij elkaar laten zoeken. Met de letters die je tussendoor vindt, kun je samen met de klas woordjes bedenken.

Maak een klopt-ie-masjien met je klas. Hier kun je steeds de letters en woorden van het boek in stoppen. Zorg er dan voor dat de woorden en zinnen er goed uit komen.

Per verhaal vind je tips om met het boek aan de slag te gaan.

Wirwar

  • Praat met de kinderen over het verhaal.
    Waarom heet Wirwar zo?
    Hoe zou jij soep maken?
    Help je wel eens met soep maken en welke soep maak je dan?
  • Maak lettersoep met de klas. In groep 3 is dat leuk als de klas alle letters heeft geleerd. Met de groepen 1 en 2 kun je de kinderen uitdagen om woordjes uit de soep te halen. Je kunt de lettervermicelli (die je in de supermarkt kunt kopen) ook gebruiken om woordjes mee te maken en op te plakken. Teken dan een grote soeppot, kopieer deze voor alle leerlingen en laat ze de woordjes erin plakken.
  • Per letter van de ingrediënten van de soep kun je nog meer ingrediënten verzinnen met de klas. Zijn er bijvoorbeeld nog meer woorden met de T van tomaat te noemen die je in de soep kunt stoppen? Teken een grote soeppot en schrijf en teken al deze woorden erin.
  • Maak de zinnen uit het verhaal goed. Je kunt hier de klopt-ie-masjien voor gebruiken. Hoe moeten de zinnen volgens de kinderen?

De luisterbrief

  • Praat met de kinderen over het verhaal.
    Wat is een luisterbrief?
    Wat zou de zin ‘Zoek en wind de weg en win win win’ betekenen?
  • Maak een luisterbrief met de klas. Weten de leerlingen hoe ze dat kunnen doen? Je kunt de luisterbrieven opnemen met je telefoon of met opname-apparatuur. Je kunt hier een luisterhoek voor maken, zodat de kinderen de brieven aan elkaar kunnen laten horen.
  • Maak ook een speurtocht van de letters. Laat de kinderen de route volgen. Onderweg vinden ze de woorden uit het boek of je eigen woorden gehakt in letters. Laat de kinderen het woord maken voordat ze verder mogen.

Arie praat in stukjes

  • Praat met de kinderen over het verhaal.
    Waarom praat Arie in stukjes? Wat is er gebeurd?
    Hoe praat Arie? Weet je wat hij zegt?
    Ben jij wel eens gevallen of zo hard gebotst dat je even de kluts kwijt was? Wat gebeurde er toen? En wat heb je gedaan zodat je je weer goed voelde?
  • Laat de kinderen zelf de woorden raden die Arie zegt. Schrijf deze woorden en zinnen op. Maak meteen het verschil duidelijk tussen letters, woorden en zinnen.
  • Laat de kinderen in de schrijfhoek een beterschapsbrief voor Arie schrijven. Welke woorden schrijf je als je iemand beterschap wenst?
  • Stop de letters uit het boek in de klopt-ie-masjien. Lees samen met de klas welke woorden eruit komen. Je kunt ook zelf gehakte woorden in de machine stoppen, of kinderen zelf woordjes laten hakken en erin laten stoppen.

De letterpicknick

  • Praat met de kinderen over het verhaal.
    Wat is een picknick?
    Hoe kun je er een letterpicknick van maken?
    Wat heeft Wirwar nog meer mee genomen bij de Picknick? Met welke letters beginnen deze woorden?
  • Maak een letterkast in je klas. In deze kast kun je de letters stoppen die je voor allerlei spelletjes kunt gebruiken.
  • Houd een picknick met je klas. Je kunt bijvoorbeeld met je klas allemaal letterkoekjes bakken die ze bij de picknick kunnen opeten. Schrijf van tevoren woorden op papier die je met de letters kunt maken.
  • Laat de kinderen raden op welke plekken Wirwar allemaal kan zijn. Wat kunnen ze verzinnen met de letter P? Teken en schrijf deze woorden op papier, rondom een grote P. In het verhaal denken Moffel, Piertje en Arie ook even aan de letter D. Waar kan Wirwar dan zijn?
  • Alle letters van de deelnemers aan de Picknick zijn er. Welke letters zijn er van de klas? Je kunt een mooie slinger maken van al deze letters en deze ophangen.

Nog meer letters

  • De Kinderboekenwinkel Utrecht heeft nu een prachtige etalage over het boek, speciaal ingericht door Doesjka Bramlage. Neem snel een kijkje!
  • Wil je nog meer lezen over de letters en de klas op een leuke manier met de letters om laten gaan? Lees dan de recensie over het boek Letter van de week. 

Koop of bekijk Moffel en Piertje en het grote taalavontuur.