De laatste periode van het schooljaar pak ik het programmeren in de klas weer op. Ik werk met verschillend materiaal en ga programmeren in kleine groepjes. Ik geef tips welke opdrachten je kunt geven. 

In het begin van het jaar werk ik met groepjes van 4 tot 6 kinderen. We exploreren verschillend materiaal dat ik heb, zoals de Bee-bot, CodeWise op Prowise, Osmo coding op de iPad en de programmeerbare robot op Gynzy.

Programmeren in kleine groepjes

In deze laatste periode van het schooljaar geef ik meer gerichte opdrachten tijdens het programmeren en laat ik de kinderen alleen of in groepjes van 2 werken.

Osmo Coding

Osmo Coding in de klas

Osmo Coding leent zich er goed voor om alleen te spelen. Het is een game, met concreet materiaal, dat zich helemaal vanzelf wijst. Er zijn hier dan ook geen opdrachten bij te geven. Dit zet ik vaak in om bij leerlingen de concentratie te oefenen. Voor sommige kinderen is het moeilijk om 15 minuten te kunnen concentreren op werk en dit is voor groep 3 wel nodig. Ik zet dan bijvoorbeeld een timer bij het werk om te laten zien hoelang ze ermee aan het werk moeten. Zelfs dan is concentreren vaak nog moeilijk, een mooie manier om het concentreren in te oefenen.

Lees ook: LEREN PROGRAMMEREN MET OSMO CODING

Bee-bot

Bee-bot

De Bee-bot zet ik meestal in om kinderen met z’n tweeën te laten werken. Ik geef er opdrachten bij als: maak een weg voor de Bee-bot van Kapla, of maak een parcours van Lego. Hier vraag ik vooraf altijd om een plan. Wat willen de kinderen maken? Ook zet ik zelf wel eens materiaal op tafel, zoals plastic bomen en dieren en geef de opdracht om de Bee-bot naar een bepaald dier te laten rijden.

Lees ook: TIPS OM TE WERKEN MET DE BEE-BOT

CodeWise

CodeWise op het digibord

Met de programmeertool in CodeWise in Prowise Presenter  kunnen de kinderen zelf een parcours afleggen. Er zijn verschillende achtergronden beschikbaar. Bij de achtergrond van het strand geef ik vaak opdrachten als: haal eerst de zwemband op en leg die rechts naast de grote handdoek. Pak dan de zeesterren en leg die links bovenaan in zee. Zo leren de kinderen ook het verschil tussen links en rechts.

Lees ook: PROGRAMMEREN MET CODEWISE

Programmeren in Gynzy

Programmeren in Gynzy

Bij Gynzy lijkt de programmeerbare robot sterk op de Bee-bot. Je kunt verschillende achtergronden gebruiken waarbij je al specifieke opdrachten kunt geven als: loop naar het huis, of loop eerst naar de tent en spring dan het water in.
Er is ook eenling vlak beschikbaar. Hier kun je kinderen iets laten tekenen voor elkaar. Bijvoorbeeld een route die  ze af moeten leggen, of snoepjes waar de robot naar toe moet rijden. Of je tekent zelf iets in een bepaald thema en geeft hier opdrachten bij.

Lees ook: LEREN PROGRAMMEREN BINNEN EEN THEMA

Uitgelichte foto: Shutterstock