Minder administratie, meer samenwerken

Gisteren was de uitzending van De monitor over de werkdruk in het (basis)onderwijs. De werkdruk houd ik  voor mezelf redelijk laag, maar ik schrok wel van de cijfers. En ik heb nog wel wat wensen: minder administratie, meer samenwerken. Discussieer je mee? 

Minder administratie, meer samenwerken

In de uitzending zegt zowel een inspecteur als de staatssecretaris van het onderwijs dat al die administratie niet nodig is.
Geen analyses, groepsoverzichten en groepsplannen meer? Het lijkt me heerlijk. Maar wat dan wel? Hoe tonen we aan wat we in de klas doen? Want dat wil de inspectie wel weten.

Ik houd voor mezelf de werkdruk wel laag, maar ik zou meer tijd voor voorbereiding van mijn lessen willen. Genoeg tijd  om bijvoorbeeld eens een hoek in de klas helemaal om te gooien en goed in te richten. Zo kunnen we juist ook aan de doelen werken met de kinderen. Ik zie nu collega’s terug komen in vakanties en weekenden om dat te kunnen doen. Ik ben dan bij mijn gezin.

En wat dacht je van meer samenwerken met collega’s? Tijd vrij maken om samen onderwijs te maken.
We geven veel meer uren les dan in het buitenland. Als je dat inkort en de administratie vermindert, is er tijd over om met elkaar in gesprek te gaan. Niet ellenlang vergaderen, maar praten over het onderwijs dat je geeft. Elkaar ondersteunen, inspireren en samen je onderwijs vorm geven. Onderzoeken hoe kinderen leren, zorgen voor meer betrokkenheid en daar je lessen op aanpassen.

En hoe kunnen we dat nu bewerkstelligen? Wellicht door het stille staken van Jelmer Evers?