Leraren maken het verschil!

Wat ik heb mee genomen van Leraren maken het verschil!

Er is veel te doen over werkdruk in het onderwijs. Ik werd uitgenodigd voor een speciaal congres rond dit thema. Wat ik heb mee genomen van Leraren maken het verschil! 

Leraren maken het verschil!

Bij het congres Leraren maken het verschil! gaat het om de bevlogenheid van het vak. De passie die je voor het lesgeven hebt en om die vlam sterk te krijgen en te houden. Vol goede zin ging ik op weg naar het event. Ik hoopte dat mijn passie weer flink aangewakkerd zou worden.

Om 9.30 uur zou het congres beginnen, om 8.45 uur stond ik al voor de deur. Nog vele anderen hadden hetzelfde idee, het was druk in de rij! Om 9.00 uur was ik binnen. Omdat ik VIP was, werd ik begeleid naar een speciale ruimte waar ik kon zitten en goed verzorgd werd. Direct raakte ik aan de praat, fijn om contact te hebben en de rest van de dag samen op te trekken.

Onderaan het blog vertel ik wat ik wil meenemen naar mijn werk als leerkracht.

Lees ook: WAAROM IK NAAR HET EVENT LERAREN MAKEN HET VERSCHIL! WIL

Start van het congres

De start was al tamelijk indrukwekkend, met z’n allen in de grote zaal van het Beatrixtheater en aftellen tot de ‘show’ begon. Eva Jinek, de dagvoorzitter, kwam al flitsend het podium op. Ik zat op de tweede rij, dus had goed uitzicht op al het moois dat verteld zou worden. Ik kreeg een Alcatel tablet waar we het programma interactief mee konden volgen.

Dr. Jessica van Wingerden

Jessica van Wingerden
Foto: Jasper Hof

Dr. Jessica van Wingerden was de eerste spreker. Zij vertelde dat je werkdruk ook kunt gebruiken om te presteren. Hierbij heb je wel hulpmiddelen nodig, bijvoorbeeld van je directie of collega’s: steun, complimenten, waardering en uitdaging. 

Om goed te presteren heb je ook herstel nodig, pas dan kun je je passie volledig inzetten. Dit kan op je werk ook tussendoor met pauzes. Ik doe dat door thuis goed te ontspannen met bijvoorbeeld Netflix. Ook door het bloggen blijft mijn passie voor het vak flink aangewakkerd.

Vanuit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het werkdrukverlagend werkt om vanuit je talent en je kracht te werken. In gesprek met je leidinggevende kun je erachter komen waar je talenten liggen. Je zou dit ook onderling kunnen bespreken met je collega’s. Ik zou graag de mogelijkheden hiervoor op mijn school onderzoeken.

Coach Annemieke Schoemaker

Annemieke Schoemaker
Foto: Jasper Hof

Annemieke Schoemaker begon met wat tips te noemen om de werkdruk tegen te gaan. Zo kun je stille werktijd in je team invoeren. Na schooltijd bijvoorbeeld een half uur met alle deuren dicht werken, zodat je elkaar als collega’s even niet kan storen. Verder stelde zij ook voor om collectief in gesprek te gaan over de werkdruk. Dus als collega’s de koppen bij elkaar te steken en samen naar de directie stappen om de werkdruk bespreekbaar te maken.

Keuzes maken

Annemieke vertelde dat het handig is als je onderzoekt hoeveel tijd je nu eigenlijk met alles kwijt bent. Vervolgens maak je keuzes tussen je werk. Ze kent voorbeelden van leerkrachten die eerst alles voor de kinderen in de klas doen, zoals nakijken en voorbereiden en vervolgens pas alle andere taken.

Leerkrachten zijn vaak bescheiden, komen weinig voor zichzelf op en durven slecht nee te zeggen. Haar tip was bijvoorbeeld om te zeggen: ”Wat leuk dat je me vraagt! Ik kom erop terug.’ Zo heb je ruimte om er even over na te denken of nee te zeggen zonder dat de ander zich vervelend zal voelen.

Vathorst college

Vathorst college
Foto: Jasper Hof

Jasmijn is de rector van het Vathorst college en verkozen tot schoolleider van het jaar 2016. Ze had twee van haar leerlingen mee genomen die uit eigen ervaring konden vertellen hoe het er op de school aan toe gaat. Ze vinden een holistische kijk naar het kind en zelfstandig heel belangrijk. Kinderen willen zich gehoord voelen, aandacht is groei. De school staat bekend als changemakers in het onderwijs. Dit doen ze met enorme passie en aandacht voor de leerlingen. Zowel de leraren als de leerlingen krijgen veel verantwoordelijkheid. Zo mogen leraren zelf lesmateriaal ontwikkelen en leerlingen presentatievormen kiezen. Ik ben benieuwd hoe je dit op de basisschool zou kunnen inzetten.

Jim Stolze

Jim Stolze

Jim Stolze vertelde over de snelle groei van technologie. Deze groei is exponentieel, technologisch zijn we al veel verder dan ons brein aan kwam. Een voorbeeld hiervan zijn de Tesla’s die al van tevoren een ongeluk zien aankomen.

Ook in de klas zullen er dus steeds meer technologische mogelijkheden zijn. Een voorbeeld is met een VR bril over de wereld lopen.

Onze uitdaging als leerkracht is om kinderen leren vragen te stellen. Zo zullen ze de technologieën sneller eigen kunnen maken en ook zelf technologie gaan ontwerpen.

Laatste sessie

De laatste sessie met drie sprekers vond ik het meest inspirerend. Ze vertelden allen vol energie over het mooie vak dat we hebben. Zo werd er in korte tijd flink wat spiritus op mijn passievlam gegooid.

Peter Heerschop

Leraren maken het verschil!

Ik keek de hele dag al uit naar Peter Heerschop. Een rasechte verteller en natuurlijk ook erg grappig. Hij is zelf lang leraar geweest, dus hij weet ook nog eens waar hij het over heeft. Ik schreef niet veel op tijdens zijn betoog. Ik was vol aandacht aan het luisteren, moest vaak erg lachen en was op het laatst van zijn verhaal ontzettend ontroerd. Dit is typisch een geval van: je had erbij moeten zijn. De bottom line van het verhaal was dat je er echt enorm toe doet voor kinderen. Kinderen onthouden elke dag drie essentiele dingen die ze in vergrote trap thuis vertellen.

Robin van Galen

Robin van Galen

Robin van Galen is ook leraar geweest, maar heeft vooral het dames waterpolo team getraind dat in 2008 Olympisch goed won. Hij is enorm gedreven en trots op het resultaat dat zijn team heeft bereikt. We zouden dat als leerkrachten ook wat meer mogen hebben, trots zijn op onze presentatie en die van onze leerlingen. Dat zijn we niet zo gewend in Nederland. Hij vertelde over de verschillende fases die een team doorloopt om een topteam te worden, deze fases zijn hetzelfde als in een schoolklas.

Lees ook: LEKKER WERKEN: EEN POSITIEVE GROEP waarin Judith de verschillende fases uitlegt.

Wat Robin van Galen vooral heel belangrijk vindt, is dat iedereen zijn rol moet accepteren. Iedereen, volwassenen en kinderen hebben behoefte aan duidelijkheid. Hij brengt hiervoor talenten in kaart. Zo ontdekte ik in een paar simpele vragen dat ik een uniek, positief en creatief persoon ben met een krachtige intuïtie. Ik houd van zelfontwikkeling en zingeving in mijn leven. Ik functioneer het beste als ik geconcentreerd ben.

Prachtige woorden die ook nog eens kloppen. Ik ben dus een paars persoon zoals veel leerkrachten. Ik zou deze vragen ook graag eens in mijn team bespreken, zodat we de verschillende talenten in kaart kunnen brengen. Het mooiste zou zijn om een team te hebben met verschillende kleuren.

Jan van Setten

Jan van Setten
Foto: Jasper Hof

De laatste spreker waar ik de meeste energie van kreeg. En dat is knap als je de laatste spreker van de dag bent! Ik heb in tijden niet zo gelachen als bij deze man. Hij raadde aan om de dingen te doen waar je bang voor bent en waar je blij van wordt. Hij vertelde dit alles op zo’n leuke en inspirerende manier, daar moet je gewoon eens live naar gaan luisteren!

Hij vindt het ook belangrijk om als een kind te zijn. Je blijven verwonderen en spelen.

Jan van Setten stelde ook voor om vaker nee te zeggen. Wel op een positieve manier: ‘Nee, maar ik kan je wel helpen…’ Dan ontstaat er namelijk een dialoog.

Fouten maken mogen we niet meer zeggen. We kunnen het beter veranderen in ‘Ik heb een manier ontdekt die nog niet werkt’. Zo kun je op zoek naar een manier die wel werkt. Ik vind fouten maken ook erg moeilijk, dus vind ik dit wel een mooie omdenkzin.

Maar ook hier moet je echt bij zijn geweest. Ik liep in ieder geval stralend en vol energie de zaal uit.

Wat ik wil meenemen in mijn werk

Ik heb al wat stapjes gemaakt om de werkdruk bespreekbaar te maken binnen mijn team en de directie. Ik heb aan mogen geven waar voor mij de werkdruk ligt en hoop er ook in het volgend schooljaar verder over te praten. Door het evenement durf ik wel meer voor mezelf op te komen en zaken aan te geven. Verder neem ik me voor om me niet druk te maken. Ik kan wel eens mee gesleurd worden door de waan van de dag of door stress die ik om me heen kan voelen. Ik wil me er niet meer druk om maken en van een afstandje bekijken of iets echt nodig is, of dat het ook anders kan.

Wil je ook een dag geïnspireerd worden? Op 22 november van dit jaar wordt het congres, wat uitverkocht was, herhaald. Kijk daarvoor op de site van Leraren maken het verschil! 

Afbeeldingen van mezelf en fotograaf Jasper Hof.

banner producten