Leren programmeren met Osmo Coding

Wie regelmatig mijn blogs leest, weet dat ik dol ben op programmeren. De kinderen zijn dan zo betrokken! Ik kreeg Osmo Coding om uit te proberen in de klas. 

Osmo

Laat ik eerst uitleggen wat Osmo is. Het Osmo spelsysteem voor de iPad is ontwikkeld voor kinderen tussen de 5 en 12 jaar oud. Kinderen spelen en leren tegelijkertijd door concreet materiaal te gebruiken naast de apps op de iPad. De Osmo is een basis station voor je iPad. Je zet je iPad erin en de spiegel aan de bovenkant “leest” wat je doet met het concrete materiaal. Je hebt gratis apps en speciale uitbreidingen van Osmo met fantastisch materiaal.
Door het concrete spel worden het zelfvertrouwen en de creatieve probleemoplossende vaardigheden van de kinderen ontwikkeld. Heel belangrijk in de 21e eeuw.

Lees ook:PROGRAMMEREN MET KLEUTERS IN KLEINE GROEPJES

Osmo Coding

Osmo Coding is een uitbreiding van Osmo. Het leert de kinderen programmeren met hun handen. Dat het leren van programmeren en coderen voor kinderen vanaf een jonge leeftijd een belangrijk element is in het onderwijs wordt internationaal onderzocht en erkend. Er komt steeds meer draagvlak op scholen om het leren programmeren te introduceren op basisscholen. Met Osmo Coding leren de kinderen het spelenderwijs.

Bekijk het hier

In de klas

Ik nam mijn iPad, de Osmo en Osmo Coding mee de klas in. Ik vertelde aan het groepje (jongens in dit geval) dat we ons weer bezig zouden houden met programmeren. Een gejuich steeg op. Helemaal toen ik de iPad uit mijn tas toverde. Die kenden ze wel ;). Ik legde de materialen klaar die meteen tot spel uitnodigden. De kinderen waren maar wat nieuwsgierig wat die blokjes waren en wat je ermee kon doen.

Lees ook:HOE JE KINDEREN KUNT LEREN PROGRAMMEREN MET SCRATCH

Makkelijk te spelen

Het spel had ook maar weinig uitleg nodig. Je loopt er makkelijk stap voor stap doorheen. Het karakter ‘Awbie’ van Osmo laat in beeld zien wat je moet doen. De kinderen hoeven er niet voor te kunnen lezen, dus het is zeker ook voor kleuters geschikt.

Al snel had ik een groepje kinderen om me heen staan die stuk voor stuk ontzettend nieuwsgierig waren naar dit nieuwe materiaal. Wat een betrokkenheid!

Wat leren ze nog meer?

De kinderen leren niet alleen programmeren, maar zeker ook het oplossingen bedenken wordt bevorderd. Daarnaast moet er ook veel geteld worden en leggen de kinderen getalsymbolen neer voor hoeveel stappen Awbie moet zetten. Handig voor het spelenderwijs rekenen bij de kleuters.

De kinderen en ik zijn razend enthousiast en zullen Osmo Coding nog veel vaker spelen. Ik ben ook heel benieuwd naar de andere Osmo spellen. 

Waar te koop

Voor alle Osmo spellen is de witte Osmo base en rode reflector vereist. De Osmo spellen zijn beschikbaar bij Apple stores, Bol.com, Mediamarkt.nl en Playosmo.com

 

Leren programmeren met Osmo Coding voor kinderen van 5 - 12 jaar