Hoe ik de taalontwikkeling van onze dreumes stimuleer? Door gesprekjes met hem te voeren, alles te benoemen, voor te lezen en liedjes met hem zingen. En dat werkt! Zijn taalontwikkeling gaat razendsnel. 

Onze dreumes van 20 maanden kan al aardig praten, soms als een kind van 2,5. Zijn snelle taalontwikkeling zal wel deels aangeboren zijn, maar we bieden hem ook veel taal aan. Gesprekjes voeren, alles benoemen, voorlezen en liedjes zingen helpt allemaal om de taal te stimuleren. Onze dreumes heeft nu al een aardige woordenschat en maakt zinnen van 3 tot 4 woorden.

Voorlezen dreumes

Praten

Vanaf de geboorte praat ik veel tegen mijn zoontje. En als ik zeg veel, dan bedoel ik ook veel. Werkelijk alles benoemen mijn man en ik. ‘We gaan nu de trap op naar boven. In de badkamer ga je in bad. Nu eerst je linkervoet in de broekspijp en dan je rechtervoet.’

Gesprekjes voeren

Soms ben ik moe en heb ik niet zoveel zin om te praten, maar toch doe ik het. Ik merk namelijk dat het echt helpt. Onze dreumes van 20 maanden zegt veel. Hij maakt zinnen van drie tot vier woorden en spreekt woorden uit als ‘takelwagen’. Misschien nog niet helemaal zoals jij en ik, maar hij is zeker verstaanbaar.
Je kunt al gesprekjes met hem voeren. ‘Waar ga je morgen naar toe?’ ‘Opa oma. Opa oma thuis’. ‘Ja klopt, morgen ga je naar opa en oma. En opa en oma zijn nu thuis.’ Want herhalen van de zinnen die hij zegt en er een langere zin van maken helpt ook. Zonder hem te verbeteren, maar we maken er een vraag van, of zeggen ‘dat klopt! …’
Van de week riep hij een keer zelf tijdens het aankleden ‘boekspijp!’ en slingerde zijn blote been omhoog. Je kunt namelijk ook al best wat moeilijkere woorden aanbieden, hij leert ze vanzelf een keer. Is het niet vandaag, dan morgen misschien wel.
We luisteren graag naar ons zoontje en stellen hem allerlei vragen. Hij kan zelf al veel benoemen.
We nemen er de tijd voor om naar hem te luisteren, zodat hij zelf goed kan verwoorden wat hij bedoelt.

Voorlezen

Natuurlijk lezen we ook veel voor. Wat wil je met een kinderboekenschrijver en een juf als ouders. De dreumes is dol op aanwijsboeken, zoals Mijn vroemtuigenboek van Richard Scarry.
Peuterboekjes vindt hij al niet zo interessant meer. Hij wordt liever voorgelezen uit boeken die voor kleuters bestemd zijn. Soms maken we deze wel wat eenvoudiger, maar vaak houdt hij het makkelijk een heel prentenboek vol. En lezen we er nog twee of drie er na. Waarom niet, als hij eraan toe is?

Liedjes zingen

Onze zoon is ook dol op muziek. We zingen dan ook veel liedjes. ‘sisje sisje in het wate’ is favoriet. En van ‘Olifatje inne bos’ zingt hij de eerste tien woorden mee. Hij vindt het fijn als wij een zin zingen die hij kan afmaken. Vaak begint hij tijdens een autorit allerlei liedjes te zingen. Die gaan ook moeiteloos in elkaar over, door het associeren. Toemba, toemba met de indianen in het bos gaat over in Olifantje in het bos.

Stimulans helpt

Ik ben er echt van overtuigd dat veel taal aanbieden helpt in de ontwikkeling van het kind. In de klas doen we het ook zo. We dagen de kinderen uit om mooie lange zinnen te maken, bieden veel woorden aan en lezen natuurlijk veel voor waarmee we een stapje verder gaan door interactief voor te lezen of begrijpend luister-vragen te stellen.

Tips nodig?

In de brochure van logopedie.nl lees je hoe je zelf de taalontwikkeling van je kinderen van 0 tot en met 4 jaar kunt stimuleren.