(Door Bertine) Geïnspireerd door een artikel op Vrouw.nl besloot ik tot het schrijven van deze blog. En ik kon maar één toepasselijke titel bedenken; want ‘slapen’, dat is toch wel een hot topic hier in huis hoor. Het leed dat slapen heet…

Het leed dat slapen heet…

Uit het artikel dat ik las kwam heel duidelijk naar voren dat A) mijn man en ik niet de enigen zijn die zitten met het probleem van een (ontzettend) slecht slapend kind en B) hier best wat meer over gesproken mag worden omdat er behoefte is aan herkenning en begrip. Bij deze dus: you are not alone lieve nachtouders!

Vroeg gewekt

Bovenstaande zin zal ik zelf trouwens ook proberen te onthouden voor als we weer eens ’s nachts gewekt worden of als er ’s ochtends om 5:00 alweer iemand staat te springen om aan de nieuwe dag te beginnen…Niet fijn, zeker niet als je een avondmens bent zoals ik. Die avonden worden overigens ook steeds korter. Om tien uur val ik sowieso om en met enige regelmaat zoek ik mijn bed nog een uurtje eerder op. Even bijtanken zolang het kan!

Met een baby in huis weet je ‘het hoort erbij’. De nachtvoedingen, het vinden van een ritme. Best pittig, maar overkomelijk want er komt ook een keer een eind aan. Een keer komt er een tijd dat je lekker een uurtje of 7 à 8 kunt slapen en misschien zelfs in het weekend wel tot half 9 kunt blijven liggen. Is het al zover?!

Lees ook: 15 GELUKSMOMENTEN VOOR OUDERS MET SCHOOLGAANDE KINDEREN

Slaaptekort

En dat dachten wij dus ook altijd, een keer wordt het beter. Hij wordt ouder, hij gaat straks naar school dan zal ‘ie wel moe zijn. Hoop doet leven, maar de realiteit is dat wij al bijna 6 jaar lang gebroken nachten hebben en als gevolg daarvan een ernstig slaaptekort. Er zijn betere periodes (gelukkig!), maar over het algemeen slapen we veel te weinig en loop ik regelmatig op mijn tandvlees. Wil je dan naast de zorg voor je gezin en alle dagelijkse bezigheden ook nog eens een leuke baan waarin je als het even kan ook nog goed functioneert, dan wordt het knap lastig.

De volgende tips helpen mij (meestal) om er wat makkelijker mee om te gaan:

Acceptatie

Heel belangrijk want het geeft zoveel rust. Accepteer dat het is wat het is. Dat scheelt een boel irritatie en gemopper en maakt dat je niet meer wanhopig zoekt naar oplossingen, maar enkel nog naar dingen die het slaapgebrek iets dragelijker maken.

Planning

Planning

Omdat je toch zoveel dingen wil doen, maar je daar ’s avonds niet veel tijd en ook vaak de energie niet voor hebt is goed plannen essentieel. Het voordeel van verplicht vroeg opstaan is dat je ’s ochtends vroeg al een heleboel kunt doen. Kun je de rest van de dag wat rustiger aan doen zodat je ’s avonds die paar vrije uurtjes ook nog zinvol en ontspannen kunt besteden.

Teamwork

Teamwork

Probeer samen afspraken te maken met je partner om elkaar wat rust te gunnen. Spreek bijvoorbeeld af dat jullie allebei in het weekend een ochtend wat langer in bed mogen blijven. Kun je even bijtanken en ook dit scheelt irritatie. Het gevoel dat je er niet alleen voor staat maakt de vermoeidheid een stuk draaglijker.

En tot slot, cliché, maar waar: óóit komt het goed! Maak er tot die tijd het beste van en gun jezelf af en toe een verwenmomentje en wat rust. En denk aan al die ouders in hetzelfde schuitje; gedeelde smart is immers halve smart.

Lees ook: 15 VOORLEESTIPS VOOR OUDERS

Afbeeldingen: Shutterstock