Grote kleutergroepen; hoe zorg je dat je ieder kind blijft zien?

Grote kleutergroepen; hoe zorg je dat je ieder kind blijft zien?

(Door Suzanne) De komende vier weken stromen er bij mij in groep 1/2 maar liefst 6 kleuters in. Die alle zes tien dagdelen mogen komen wennen, voordat ze echt vier jaar zijn en elke dag naar school mogen. Met nummer 6 erbij staat de teller op 32 kleuters. Een behoorlijk grote groep dus. En toch wil ik graag ieder kind persoonlijk gezien hebben op een dag. Hoe doe ik dat? 

Er is een groot verschil tussen naar kinderen kijken en kinderen zien. Hieronder mijn tips om ervoor te zorgen dat je ieder kind echt hebt gezien op een dag.

Grote kleutergroepen; hoe zorg je dat je ieder kind blijft zien?

Tip 1

Elke ochtend en middag sta ik bij de deur om de kinderen een goedemorgen en goedemiddag te wensen. Niet met voor iedere kleuter een apart handdruk zoals sommige leerkrachten, maar wel met een moment van persoonlijk contact voordat de school begint. Fijn om iedereen weer te mogen begroeten!

Tip 2

Voor iedere dag maak ik een voorbereiding. Mijn voorbereiding is voor mij een leidraad door de dag heen.
Ik weet wat mijn doelen zijn, wat ik klaar moet leggen en waar ik op moet letten. Dat geeft meer rust om te kunnen zien wat de kinderen bezig houdt.

Wat overigens niet wil zeggen dat die voorbereiding ook altijd helemaal volgens planning verloopt. Meestal niet zelfs. Maar juist omdat ik duidelijk voor ogen heb wat ik wil bereiken op een dag, kan ik de planning makkelijker loslaten.

Tip 3

Ik plan heel bewust korte gesprekjes in tijdens vrije momenten.
Tijdens het speelwerkuur begeleid ik vaak leerlingen die wat extra’s nodig hebben.
Daarnaast maak ik ook tijd om een of twee leerlingen even apart te nemen en een kort gesprekje te voeren. Gewoon over hoe het met ze gaat, wat ze leuk vinden of minder leuk vinden en of ze veel vriendjes hebben in de klas.

Dat doe ik ook tijdens het buiten spelen. Gewoon even kletsen met de juf blijken veel kinderen heel erg waardevol te vinden. En dat geldt zeker ook voor mij.

Tip 4

Lijstjes! Ik houd een lijstje bij waarop ik kan aankruisen met wie ik al een praatje heb gemaakt. Dat klinkt misschien suf, maar met 32 kinderen is dat wel heel handig.
Met een of twee steekwoorden erbij kun je ook nog makkelijk terugkomen op het verhaal. Het valt namelijk niet mee om van 32 kleuters alle verhalen te onthouden.

Je hebt altijd wel een stil kind in de klas dat zelf niet zo snel om aandacht vraagt, maar het stiekem zo hard nodig heeft. Op deze manier waarborg ik dat ook dit kind zijn aandacht krijgt.

Tip 5

Geef jezelf de tijd en de ruimte. Het heeft bij mij ook even geduurd, maar ik kan inmiddels toegeven dat het niet haalbaar is om op één dag 32 kleuters alle aandacht te geven die je ze eigenlijk zou willen geven.

Het belangrijkste is dat een kleuter zich gehoord en gezien voelt door de juf. Dat hij of zij weet dat je er bent als het nodig is. Soms is een knipoog of een aai over de bol genoeg. En soms is er meer nodig.
Dat voel jij als juf of meester haarfijn aan. En dat is dus een van onze geheime superkrachten!

Uitgelichte foto: Shutterstock