Feest! Tips voor de kinderboekenweek 2014|Taal

Het thema van de kinderboekenweek 2014 is feest! Wat een feest om dit voor te mogen bereiden en activiteiten ermee te doen in de klas. Hier vind je (les)tips om met het thema feest met de doelen van taal aan de slag te gaan met kleuters. 

Doel: woordenschat

  • Leg allerlei voorwerpen die met feest te maken hebben in de kring. Fluitje, feesthoed, toeter, vlaggetjes, serpentine, taart, etc.
    Praat met de kinderen over de voorwerpen. Kennen ze het al? Waar komt het vandaan? Waar horen ze bij en wanneer gebruik je ze?
  • Maak een woordweb met de kinderen. Begin met het woord feest en laat de kinderen alles benoemen wat met feest te maken heeft. Teken zelf de dieren erbij of laat de kinderen tekenen.
  • Maak een feesttafel. Laat de kinderen allerlei voorwerpen mee nemen die met feest te maken hebben. Zet hier ook de boeken op die over het thema feest gaan.
  • Maak een feesthoek van de huishoek. Leg er allerlei feestartikelen in, laat de kinderen er cadeautjes inpakken en laat de kinderen een kinderfeestje na spelen.

Doel: vertelt uitvoerig en samenhangend over wat hij gedaan of meegemaakt heeft.

  • Laat de kinderen in de kring vertellen over hun belevenissen bij feestje. Je kunt het hebben over kinderfeestjes, maar ook over het suikerfeest en kerst. Speel dit  na in de kring met poppetjes, zodat de kinderen het zelf ook kunnen naspelen. Zorg voor kleine feestartikelen in het poppenhuis.
  • Maak gebruik van Ko of een ander klasmascotte. Vertel in de kring wat hij allemaal heeft beleefd bij een bepaald feest.
    Laat dan een kind als Ko vertellen. Wat heeft Ko meegemaakt, gedaan en gegeten bij dat feest?

Doel: kan zijn mening verwoorden, o.a. door gebruik van ‘ik vind’ zinnen

  • Wat vonden de kinderen een leuk feest en welk juist niet? Laat ze goed vertellen waarom dat zo was.

Doel: toont zijn plezier in voorlezen en boeken

  • Natuurlijk heel belangrijk bij de kinderboekenweek! Zorg voor voldoende, aantrekkelijke boeken in het thema feest in je klas. Laat de kinderen ook zelf favoriete boeken mee nemen.
  • Stimuleer de kinderen om te vertellen of zelfs voor te lezen uit hun favoriete boek.

Doel: weet dat een boek gelezen wordt van voor naar achter, een bladzijde van boven naar beneden, en regels van links naar rechts

  • Zorg voor gekopieerde bladzijdes van een boek over feest dat jij hebt voorgelezen.Laat de kinderen de platen in de juiste volgorde leggen en het boek voorlezen aan elkaar.

Doel: kan een voorgelezen verhaal naspelen met behulp van aanwijzingen van de leerkracht

  • Laat de kinderen veel boeken die je voorleest uitspelen. Ik gebruik altijd het ‘boek van de week’. Ik lees een week lang hetzelfde boek voor op verschillende manieren. Met woordkaartjes, zoals wie komt er in het boek voor? Met de platen van het boek op de juiste volgorde leggen. Kinderen die het boek voorlezen. Aan het einde van de week, op vrijdag, spelen we het boek na. De kinderen kennen de tekst goed en vinden het erg leuk om te spelen!

Heb je zelf nog leuke taaltips? Laat het me weten in een reactie! Veel taal-voorlees-feest-plezier! 

Meer tips voor de kinderboekenweek

Rekenen met kleuters

Spelletjes voor alle leeftijden

Follow Maike Douglas-Westland’s board Kinderboekenweek 2014 Feest on Pinterest.