Een ochtend op de peuterspeelzaal (deel 2)

Een ochtend op de peuterspeelzaal (deel 2)

Door Yvonne. Hoe een werkdag er voor mij uit ziet en wat ik allemaal doe tijdens Een ochtend op de peuterspeelzaal (deel 2)

Een ochtend op de peuterspeelzaal (deel 2)

De vorige keer schreef ik over de start van de ochtend en de binnenkomst in de groep. Ook liet ik zien hoe we de kring doen. Vandaag schrijf ik over de rest van de dag.

Lees ook: EEN OCHTEND OP DE PEUTERSPEELZAAL (DEEL 1)

Vooruitkijken en speelwerken

Na de kring staat speelwerken op het programma. Voor het spelen willen we graag met de kinderen vooruitkijken. Waar willen ze graag gaan spelen? Wat gaan ze daar doen? En met wie gaan ze spelen? Ze maken dan een plannetje in hun hoofd. Voor het vooruitkijken gebruiken we altijd iets om met de kinderen over hun plan te praten. Deze keer gebruiken we de echomicrofoon. De kinderen vinden het prachtig om in de microfoon te praten. Het stimuleert ze om iets te zeggen. Zelfs hele stille kinderen willen vertellen waar ze gaan spelen. Vandaag is ons atelier gesloten. Daar mogen kinderen op uitnodiging van ons iets maken voor onze ‘goede doel’ markt voor ‘Villa Joep’. Deze week maken we onderzetters. Omdat het woord van de week cirkels is mogen de kinderen een rond vouwblaadje insmeren met lijm en dan bestrooien met confetti.

Moeder belt

De moeder van het meisje dat bij het afscheid nemen zo huilde belt. Mijn collega neemt de telefoon op en stelt de moeder gerust.

Plakken maar!

Een net 2 jarig meisje gaat aan de slag met de lijmkwast. Ook haar handjes zitten helemaal vol met lijm. Ik zie haar genieten. Ze ziet dat ik een jongetje help om de confetti op het vouwblaadje te strooien. Ze wil ook en zegt dit ook. Als ze haar handje in de confetti stopt komt haar hele hand vol met de snippers eruit. Ze moet erg lachen. Ik laat zien dat als je blaast tegen de confetti ze allemaal omhoog dwarrelen. Als ik iets later van de tafel wegloop zie ik de jongen die eerst aan tafel zat een handje confetti pakken en tegen de snippers blazen. Ze dwarrelen naar de grond. Het jongetje en het meisje moeten lachen. Zo gaan ze even door. De jongen kijkt stiekem of ik het zie. Maar ik doe net of ik niks zie. En geniet. Als ik even later langsloop hebben we het over de confetti op de grond. We gaan het samen opruimen. Ik pak de stoffer en blik en het jongetje gaat aan de slag. Ik help hem later met de grote veger. Ondertussen spelen de andere kinderen. In de bouwplaats wordt een hele grote toren gemaakt; ‘die toren is groot juf!’, er spelen kinderen in het Huis en in Ministad. We hebben ook de lichttafel aangesloten.

Lees ook: WENNEN OP DE PEUTERSPEELZAAL; ZO GING HET BIJ ONS

Opruimen eten en terugkijken

Ik roep door de klas dat we weer bijna gaan opruimen. Na het opruimlied mogen de kinderen
aan tafel gaan zitten. We gaan eten en drinken. In de kring hebben we een kind benoemd tot ‘ster van de dag’ deze peuter mag ons onder andere helpen met eten en drinken uit te delen.
Als we alles is uitgedeeld zingen we ons ‘Smakelijk eten’ liedje. Ondertussen kijk ik met mijn groepje terug wat ze tijdens het speelwerken hebben gedaan. Dit noemen we terugkijken. Omdat niet alle kinderen nog kunnen benoemen wat ze hebben gedaan, onthou ik altijd. Na het eten en drinken maken we ons klaar om naar buiten te gaan.

Buiten spelen en naar huis

Op het nippertje heeft er nog een jongen in zijn luier gepoept. Die verschoon ik terwijl mijn collega de kinderen, twee aan twee, in de rij laat staan bij de deur. De ster van de dag mag mijn zijn vriendje voorop lopen. Ze nemen de spullen die mee naar huis moeten (briefje van ons aan ouders, knuffels die kinderen mee hadden etc.) mee naar buiten. Ook gaat de bak met stoepkrijt mee. We hebben niet veel tijd meer anders hadden we onze grote afvalcontainer met speelgoed en de fietsen uit de schuur gepakt die we met school delen. Vaste prik is rennen naar het huisje dat op ons plein staat en ‘ijsjes’ roepen. Ik loop er naar toe en bestel een aardbeienijsje.

Als het bijna kwart over elf is gaan we opruimen en gaan aan de picknicktafel zitten. Daar krijgen de kinderen de briefjes voor de ouders en de knuffels die ze mee hadden. Als we ons ‘We gaan naar huis toe’ lied hebben gezongen gaat mijn collega bij het hek staan en roept de kinderen waarvan de ouder al staat te wachten. Ik wacht met de andere kinderen aan de picknicktafel. Mijn collega doet de overdracht met ouders. Belangrijke zaken die de ouders moeten weten van hun kind en de ochtend dat ze er waren.

Als de kinderen naar huis zijn

Inmiddels is de verpleegkundige van het consultatiebureau gearriveerd. Daar hebben we zo meteen als de kinderen weg zijn een overleg mee. Ze komt altijd wat eerder om ouders in de gelegenheid te stellen eventuele vragen aan haar te stellen. Tijdens dit overleg bespreken we alleen de kinderen die een VVE indicatie hebben. VVE betekent: Vroeg- en Voorschoolse Educatie. Hierover in een andere blog meer. Na dit overleg moeten we nog veel voorbereiden voor onze, eerder genoemde, goede doel markt voor Villa Joep. Voor de markt hebben we ons jaarlijkse juffenfeest dus we moeten ook allerlei spelletjes voorbereiden. Verder bereiden we op vrijdag altijd de volgende week voor; er zijn dan nieuwe woorden van de week, een nieuwe weekplanning etc. Uiteindelijk stap ik om half drie weer op mijn fiets richting huis. Het is weekend!

BewarenBewaren

BewarenBewaren