donderende donderdag

Donderende donderdag

Het is een bekend fenomeen op de donderdag, vooral in de middag, de donderende donderdag. De kinderen zijn moe, druk, hebben vaak geen zin meer in school. Welke activiteiten kun je dan het beste doen? 

Donderende donderdag

Er is geen onderzoek naar gedaan, maar ik hoor er veel collega’s over: op donderdagen zijn de kinderen vaak drukker dan op andere dagen. Ik herken het ook nog wel van mezelf. Op donderdagmiddag had ik geen zin in school. Ik was moe, keek uit naar het weekend en we deden in mijn ogen ‘stomme’ vakken op die middag, zoals saaie aardrijkskundelessen. Ik merk het ook in de klas. De kinderen zijn moe en hebben vaak geen zin meer. Zelf ben ik ook wat meer moe van een ochtend (en andere dagen) hard werken met de kinderen.

Lees ook: REVIEW: DE GELUKKIGE KLAS

Spiegel

Mijn eerste tip is dan ook om te beginnen bij jezelf. Erken dat je wellicht wat meer moe bent en sneller de negatieve dingen ziet. Bespreek dit ook met de kinderen. Ventileer dat je moe bent en dat je dit ook bij de kinderen ziet. Zeg dat je er graag samen een fijne middag van maakt en dat je daar de kinderen voor nodig hebt.

Wat hebben ze nodig?

Vraag aan de kinderen wat ze nodig hebben. Willen ze even rust, wat voor zichzelf doen, dat je voorleest of doen jullie toch de lessen die gepland staan? Kinderen kunnen heel goed aangeven wat ze willen, zeker als je dit vaker met ze bespreekt.

Lees ook: TIPS VOOR EEN POSITIEF BEGIN VAN DE DAG IN DE KLAS

Kleuters

Bewegen in de kring

Met de kleuters start ik elke donderdagmiddag in de kring. Ik zorg ervoor dat ze even lekker kunnen bewegen. Zo doe ik vaak op dat moment het cijfer van de week: de kinderen lopen rond en zoeken iets in de klas wat bij het cijfer van de week hoort. We verzamelen alles op de kast, zoals de cijfers zelf of het juiste aantal in bijvoorbeeld dieren of kralen. Als de timer gaat zit iedereen weer op de plek en tellen we samen of het klopt. Geen instructie in de kring, maar lekker bewegen en ondertussen met tellen en getalbegrip bezig zijn.

Lees ook: WAAROM IK ZO KORT MOGELIJK IN DE KRING ZIT

Aan tafel werken

Vervolgens werken we aan tafel. Ik merk in mijn klas dat de kinderen het heerlijk vinden om met constructiemateriaal en ontwikkelingsmateriaal aan tafel te werken. Je kunt er ook voor kiezen om de kinderen op matten op de grond te laten spelen. Vaak neem ik ook iets mee, zoals de Bee-bot, of mijn iPad met leuke educatieve apps. Daar kan dan ook een groepje kinderen mee werken.

Midden- en bovenbouw

Bij de midden- en bovenbouw kun je ervoor kiezen om de kinderen veel te laten bewegen in de middag. Geef de aardrijkskundeles of topografie bijvoorbeeld in projectvorm, zodat ze veel zelf moeten opzoeken en het aan elkaar moeten presenteren. Houd de instructies kort en laat de kinderen vooral zelf aan het werk gaan.

Je kunt er ook voor kiezen om de donderdagmiddag om te dopen tot creamiddag. Geef muziek- en theaterlessen, trek veel tijd uit voor creatieve opdrachten, of laat de kinderen programmeren. Zo houd je het voor iedereen fijn.

Wat zijn jouw tips voor donderende donderdag?