Tip voor de Kinderboekenweek 2017: Dinosaurussen (met lied)

Dinosaurussen van Jozua Douglas review en doetips

Met een boek over dinosaurussen scoor je als juf altijd. Ik hoefde het boek maar omhoog te houden, of de kinderen uit mijn kleuterklas begonnen wild enthousiast te klappen. Klappen voor dino’s, maakt het boek het waar?

Lestips bij het boek Dinosaurussen  van Jozua Douglas en Barbara van Rheenen uit de serie Willewete, bekijk het hier.

Bekijk ook de andere tips en het lied

Dinosaurussen van Jozua Douglas

De kinderen luisteren ademloos 
Natuurlijk begin ik met het voorlezen van het boek en het bekijken van de mooie illustraties. Het is een informatief boek over dinosaurussen. Informatieve boek lenen zich niet altijd voor het voorlezen, de concentratie van de kinderen neemt snel af.

Zo niet dit boek. De kinderen luisteren ademloos, je kunt een speld horen vallen. ‘Dinosaurussen’ neemt meteen vanaf de eerste zin de kinderen mee op dinojacht. En, heel knap, het sluit aan de bij de belevingswereld van 4-, 5- en 6-jarigen.

Bekijk het boek hier

Prikkelende vragen
Wat meteen opvalt zijn de korte zinnen, de kracht van de serie ‘Willewete’. Er worden goede vergelijkingen gemaakt met de wereld waar de kleuter nu in leeft. Zo kunnen de kinderen er zich toch een voorstelling van maken. Wat ook prettig voorleest is dat er veel vragen in staan. Een vraag als ‘Ken jij een dier dat op een dino lijkt?’ prikkelt de leerlingen en nodigt uit tot nadenken.

Een vraag als ‘Ken jij een dier dat op dat op een dino lijkt?’ prikkelt de leerlingen en nodigt uit tot nadenken.

Diplodocus en T-rex
Je kunt het boek goed in stukjes hakken om voor te lezen. Elke bladzijde snijdt een ander onderwerp over de dino aan.
Precies in het midden van het boek staan de Diplodocus en de Tyrannosaurus rex, de grote planten- en de grote vleeseter, precies de dino’s die iedereen kent.

De rest van de week hoor ik uit alle hoekjes van de klas deze twee namen regelmatig voorbij komen. Ook ouders horen niets anders meer, verneem ik bij de inloop ‘s morgens. De kinderen vinden het ook maar raar dat die Diplodocus, de planteneter, zo ontzettend groot is. Wel tien olifanten bij elkaar, ze kunnen het zich goed voorstellen.

Roze dino’s 
Een aantal kinderen bleek al veel van dinosaurussen te weten. Dat ze ook in het water en in de lucht leefden was nieuw voor ze. Ik vind het goed dat er duidelijk verteld wordt dat veel nog onbekend is over dinosaurussen. Dat we niet weten welke kleur ze hadden bijvoorbeeld. In mijn klas werd een duidelijk onderscheid gemaakt: meisjes waren er van overtuigd dat ze roze waren, voor jongens waren ze groen.

Meisjes waren er van overtuigd dat ze roze waren, voor jongens waren ze groen.

De verwerking in het boek
Mooi aan de serie ‘Willewete’ is de strip, het liedje, het versje en de knutselopdracht. Ideaal voor leerkrachten, de verwerking ligt meteen voor handen. De schrijver heeft een grappige strip, een leuk lied en een spannend gedicht geschreven, die ook uitlokken tot een verwerkingsles.

Illustraties 
De illustraties zijn zacht, met typische kenmerken van de dinosaurussen erin. Door het jongetje met de knuffel mee te laten reizen door het boek, kunnen de kinderen zich ook goed voorstellen dat ze op dinojacht zijn. De afbeeldingen spreken tot de verbeelding, vooral bij de strip en bij de dinoprofessor waar de illustrator wat grapjes heeft toegevoegd.
Door de mooie afbeelding van de vulkaan, wilden mijn leerlingen ineens daar ook meer over weten. Ik ben dus wel benieuwd naar het boek uit dezelfde serie Vulkanen

Ik vind het een prachtig boek, zeer geschikt voor de leeftijd, de kinderen zijn fan! Ik hoop dat er een dinoprofessor opstaat uit mijn leerlingen.

Verwerking:

Taal:
– In de klas las ik stukken van het boek voor aan de kinderen. Niet alles is geschikt om als leerkracht voor te lezen, daarvoor is er teveel informatie. In kleine groepjes zou dit natuurlijk wel mogelijk zijn. Fijner is om het boek af en toe erbij te pakken als je een activiteit eruit doet. Als de kinderen een vraag over een dinosaurus hebben bijvoorbeeld of als je met de kinderen praat over de dinosaurussen.
– Laat de kinderen zelf het boek voorlezen in de kring. Het zal je verbazen hoeveel ze al weten van dinosaurussen.
– Vraag de kinderen een dino te verzinnen, bijvoorbeeld Kriebosaurus. Laat ze een tekening maken van hun dino. De kinderen kunnen vertellen over hun dinosaurus. Wat hij graag eet bijvoorbeeld en hoe hij eruit ziet.
– De kleuters kunnen zelf een strip tekenen die gaat over een dino. Laat de kinderen die dat kunnen woordjes erbij schrijven/stempelen. Laat de kinderen ook vertellen over hun strip.
– Sommige kinderen in je klas kunnen al lezen. Dit is een werkblad dat de kinderen zelf kunnen lezen en vragen over kunnen beantwoorden. De kinderen lezen het werkblad en maken onderaan de vragen. Dit kunnen ze stempelen of schrijven.
Download hier het verhaaltje over dino stip 

Vraag de kinderen een eigen dinosaurus te verzinnen, bijvoorbeeld Kriebosaurus.

Rekenen:
Met dinosaurussen van kunststof kun je diverse kanten op. Je kunt ze sorteren op grootte, op kleur, op vorm, is het een planten- of vleeseter, etc. Je kunt ze ook van klein naar groot neerzetten of natuurlijk andersom. De dino’s tellen is natuurlijk ook een leuke klus.
In de bouwhoek kun je kinderen een hok of een grot laten bouwen voor de dinosaurussen. Of een Jurrassic Park-achtige dierentuin voor de dino’s. Van kleine blokjes kunnen de leerlingen zelf dinosaurussen bouwen.

Rijmen:
Laat de kinderen rijmen op een naam van een dinosaurus, of laat ze rijmen op een zin uit het boek

Tekenen:
Teken een dino met stoepkrijt op het plein. Print het uit en laat de kinderen er woordjes of zinnen bij schrijven of stempelen.

 

 

 

 

 

Knutselen
– De knutsel die je kunt gebruiken, staat al in het boek! De kinderen vonden het een fantastische activiteit, vol concentratie en plezier gingen ze aan de slag met de vingerpoppetjes. Het bleek wel een tijdrovende klus te zijn die veel hulp van de volwassene of leerkracht vraagt. De kop van de dino kunnen de kinderen goed zelf tekenen en uitknippen. Met de pootjes hebben ze de hulp nodig van de leerkracht. Het resultaat mocht er zijn, de kinderen waren trots op hun creatie. Spelen met de poppetjes bleek ook nog wat moeilijk. Probeer maar eens je middelvinger omhoog te houden als je andere vingers op de tafel staan. Maar de leerlingen hadden er plezier in.

Een van mijn leerlingen heeft er thuis nog een lijfje aan geknutseld, trots liet ze hem de volgende dag aan me zien. Ik denk dat die knutsel eigenlijk meer geschikt is. Het was makkelijker te maken voor ze, omdat ze dan meer hun verbeelding konden gebruiken. Een toneelstukje ermee spelen was dan ook fijner.

We hebben het liedje uit het boek uitgebeeld voor ouders. Hiervoor heb ik mutsen gemaakt met de kinderen voor de kleine dinosaurussen en de grote dinosaurussen. Hiervoor heb ik een kleurplaat van het internet afgehaald. De kinderen mochten die kleurplaat zo mooi mogelijk kleuren. Ik nam een strook voor om hun hoofd en niette daar nog een halve strook aan de bovenkant aan vast. Op de bovenste strook mochten de leerlingen stekels plakken als versiering van de dino.

Bewegingsonderwijs:
Vertel een verhaal aan de kinderen waarin grote dino Knorrebuik en kleine dino Trippelstap voorkomen. Ook goed voor de auditieve vaardigheden. Als de grote dino voorkomt in het verhaal, maken de kinderen zich groot. Komt kleine dino Trippelstap voor in het verhaal, dan maken de kinderen zich klein. Laat de kinderen door het speellokaal of je klas lopen als dino’s en goed luisteren naar het verhaal.
Het verhaal:
Grote dino Knorrebuik heeft ontzettende honger. Hij gaat op zoek naar een maaltje. Hij denkt bij zichzelf: zou ik vandaag eindelijk eens die ellendige kleine dino Trippelstap vangen? Hij is me altijd te slim af. En Knorrebuik denkt: ik weet zeker dat Trippelstap de lekkerste dino van het hele dinorijk is. En Knorrebuik gaat op zoek. Hij kijkt achter de bomen of Trippelstap daar is. Knorrebuik kijkt in het water of Trippelstap daar is. Maar Knorrebuik vindt Trippelstap nergens. Knorrebuik tuurt en tuurt. En ja hoor, daar ziet hij Trippelstap trippelend aankomen. Trippelstap heeft Knorrebuik nog niet gezien. Trippelstap droomt altijd een beetje als hij rondloopt. Knorrebuik verstopt zich snel achter een grote struik. Zo kan Trippelstap Knorrebuik niet zien. Trippelstap loopt verder, maar droomt nog steeds een beetje. Hij ziet Knorrebuik niet. Trippelstap trippelt vrolijk rond en hij let niet op Knorrebuik die tevoorschijn springt uit de struik. Het is eindelijk gelukt: Trippelstap wordt opgegeten door Knorrebuik die Trippelstap heerlijk vindt.

Drama:
– Speel een toneelstukje met het liedje over de grote en de kleine dino. Maak twee groepen (ook mooi om de kinderen het te laten verdelen): een groep kleine en een groep grote dino’s. Overleg en oefen met de kinderen de bewegingen die in het lied voorkomen. Bijvoorbeeld de beweging voor honger hebben, je verstoppen, dromend over straat lopen en natuurlijk opgegeten worden. Speel dan tijdens het zingen het liedje uit.
– Met de zelfgemaakte vingerpoppetjes kunnen de kinderen zelf een toneelstukje bedenken.

De quiz: Een dag na het voorlezen, deed ik de quiz met de hele klas. Verbazend genoeg wisten ze ontzettend veel! Ik heb ook wel filmpjes laten zien op het digibord over dinosaurussen, maar er waren ook zeker weetjes uit het boek die ze meteen wisten.
Dat een professor de botten schoonmaakt met een tandenborstel heeft bijvoorbeeld wel indruk gemaakt. Ook weten ze duidelijk het verschil tussen een planten- en een vleeseter. Dat de planteneter een lange nek heeft om bij de blaadjes te kunnen klinkt hen heel aannemelijk in de oren.

Digibord: 
Moffel en Piertje gaan met Koekeloere op bezoek in het dinopark van de dierentuin in Amersfoort
Ook gaan Moffel en Piertje op bezoek bij Naturalis

Verwerking door de leerlingen zelf:
De kinderen uit mijn klas kwamen zelf ook met leuke verwerkingen. Ze gingen hard aan de slag met klei en op het krijtbord.

 

 

 

 

Buiten gingen we ook volop aan de slag. Zo zijn we op zoek gegaan naar sporen en naar botten uit de dinotijd.

Bekijk het boek hier

 

Schermafbeelding 2013-03-03 om 22.10.21

Download leuke dinokleurplaten. 

 

 

 

Schermafbeelding 2013-03-21 om 19.16.34

 

 

 

 

 

 

Schermafbeelding 2013-03-21 om 19.24.38

 

 

 

 

 

Schermafbeelding 2013-03-21 om 19.27.06 

 

 

 

 

 

 

 

 

Koop het boek Dinosaurussen bij Bol.com

Nog meer dinosaurustips?

Thema Dinosaurussen (les)tips voor de onderbouw van de basisschool

Werkbladen Dinosaurussen voor kleuters en groep 3

Er staan affiliatie links in dit blog

 

Recensie Dinosaurussen door Jozua Douglas + doetips; Leuk bij Kinderboekenweek 2020 En toen?