Blog: de eerste schooldag in groep 3

Wat een heerlijke eerste dag was het vandaag!  En wat is het leuk en uitdagend om groep 3 les te mogen geven! Hoe heb ik mijn eerste schooldag in groep 3 beleefd? 

Gisteravond tweette ik om een uur of 23 nog: Tijd om te gaan slapen. Toch een beetje zenuwachtig. #nieuwschooljaar #nieuwegroep. Het bleek nogal herkenbaar te zijn, van meerdere leerkrachten hoorde ik dat ook zij lichte zenuwen hadden.
De wat slechtere nachtrust hoort erbij. Ook daar kwam een leuk berichtje over langs op Twitter.

Vanmorgen stond ik om 7.30 uur in de klas om de laatste dingetjes te regelen. Natuurlijk kwam ik nog tijd te kort, maar om 8.20 uur stond ik fris en fruitig in de klas om de kinderen op te vangen. Ze hadden er allemaal zin in! De een kwam wat verlegen binnen lopen, de ander stapte monter op zijn eigen tafeltje af. De gezonde, leuke spanning was van hun gezichtjes af te lezen. Dezelfde spanning voelde ik bij mezelf.

De kinderen hadden een leuke kleurplaat om ze echt welkom te heten in groep 3. Heel rustig gingen ze aan het werk, af en toe zachtjes pratend met elkaar.

bord tafel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat heerlijk om zo te beginnen!

We maakten een kring met elkaar. Toch wel even wennen dat je dan wat tafeltjes aan de kant moet schuiven. Maar ze hielpen elkaar voorbeeldig!
Het spelletje met de namen viel wel in de smaak. De meeste kinderen kenden elkaar nog wel van de kleuters. Er waren ook drie nieuwe leerlingen die meteen werden opgenomen door de groep, fantastisch om te zien!
In het midden van de kring had ik allerlei plaatjes neer gelegd die te maken hebben met de zomervakantie. De leerlingen mochten een plaatje kiezen en met de knieën tegen elkaar, een coöperatieve werkvorm, er tegen elkaar over vertellen. Zo hier en daar vroeg ik kort terug wat de ander verteld had. Voor de een nog wat moeilijk, een ander had weer heel goed geluisterd en vragen gesteld aan de gesprekspartner.

Het was tijd om het ankerverhaal voor te lezen van de allereerste dag van de allereerste kern. Het ging over een jongetje dat het wel eng vond om naar groep 3 te gaan, omdat hij nog niet kon lezen. De juf in de klas liet hem zien dat hij al best wel wat kon lezen. Het verhaal nam de klas mee in het leren lezen. Want de leerlingen leerden met het verhaal het woordje IK. En dat vonden ze wel heel speciaal!

Gelukkig mag je in groep 3 ook nog buiten spelen. Daar hadden de meeste leerlingen toch wel het meeste zin in. Bij het buiten spelen was de klas echt al een groep. Iedereen speelde met elkaar, er was geen kind dat alleen speelde, wat ontzettend heerlijk om te zien! Zo hier een daar voerde ik wat leuke gesprekjes met de leerlingen, zo kan ik ze echt leren kennen, ontzettend leuk! Ook leuk om een aantal van mijn leerlingen van vorig jaar te mogen zien, die in de andere groep 3 zitten.

Bij het fruit eten haalde ik een ingepakt cadeau tevoorschijn. Een leerling dacht dat er chocola in zat, anderen dachten toch wel een boek. Bij de Kinderboekwinkel Utrecht vroeg ik om een leuk voorleesboek voor groep 3. Hier is de boze heks werd het, want die had ik nog niet. En wat een fantastisch voorleesboek is dat! Je kunt allerlei stemmetjes doen, het is grappig en spannend, de kinderen hingen werkelijk aan mijn lippen. Heerlijk om zo vol enthousiasme te kunnen voorlezen en te merken dat de kinderen het ook heel leuk vinden!

We leerden het woordje IK. Magisch om te leren lezen. Alle leerlingen kennen nu de letters van IK en kunnen dit woordje lezen. Eerste doel van de week gehaald :). Het IK-boekje werd met enthousiasme onthaald, ze vonden het leuk om in te werken. Dat kon ik merken aan de lange concentratie en het fluisterend praten met elkaar.

We leerden de 0 (nul) schrijven. Toch best wel moeilijk, dat schrijven, maar wel heel leuk. De meeste leerlingen hadden hier zelfs het meeste zin in van groep 3. Het was of leren lezen of schrijven wat ze de favoriete activiteit van groep 3 leek.

Bij het rekenen telden we erop los. We hebben zelfs al een aanzetje gemaakt met erbij en eraf. Dat wordt wel wat met het gereken!

Na een heerlijk verdiend broodje met een filmpje van Huisje, boompje, beestje, speelden we lekker een half uur buiten. Ze vonden het heerlijk! Na het buiten spelen hebben we de nieuwe spelletjes van groep 3 samen ontdekt. Wat ging iedereen vrolijk en zelfstandig aan de slag! Ook het opruimen ging voorspoedig.

We evalueerden kort even de dag. De jongens vonden het buiten spelen toch wel het leukste. Een aantal het leren lezen. Sommigen het schrijven. En een leerling vond het schrijven en het lezen en het buiten spelen en het rekenen en eigenlijk alles wel het leukste.

Na vele complimenten van mijn kant voor het harde werken en de gezelligheid, was de dag alweer voorbij. Het vloog om en ik had het gigantisch naar m’n zin. Een goed begin van het nieuwe schooljaar!