Actief schoolbeleid - Passend onderwijs in de praktijk

Actief schoolbeleid – Passend onderwijs in de praktijk

Ik schrijf veel over passend onderwijs en werkdruk en hoe moeilijk het is om de juiste zorg de klas in te krijgen. Van Peter Mol kreeg ik daarom zijn boek: Actief schoolbeleid – Hoe je passend onderwijs echt in de praktijk kunt brengen. Met een reactie hoe het ook anders kan. 

Actief schoolbeleid

Het boek is gericht op schoolbesturen en daarom ook wel wat pittiger voor mij om te lezen. Passend onderwijs begint ook zeker bij schoolbesturen, in combinatie met samenwerkingsverbanden. In het boek worden suggesties gaan om het beleid te formuleren. Er worden concrete handvatten gegeven om het beleid dan ook vorm te geven met het team zelf.

Actief schoolbeleid - Passend onderwijs in de praktijk

Maak het passend voor iedereen

Er staan een aantal grote boodschappen in het boek. Een daarvan is: maak onderwijs passend voor iedereen. Waarom OPP’s maken als je ook je hele onderwijs kunt aanpassen? Hier hebben niet alleen zorgleerlingen baat bij. We maken dus een duidelijke tweedeling: ‘normale leerlingen en niet-normale kinderen.’ Een voorbeeld: kinderen met dyslexie mogen langer doen over een toets. Maar waarom is er een tijdslimiet? Kunnen we niet alle kinderen de tijd geven die ze nodig hebben?

Lees ook: LEERKRACHT KNAPT AF OP PASSEND ONDERWIJS

Autonomie pakken

Staatssecretaris Sander Dekker blijft het roepen: ‘Als je dingen doet die je zinloos vindt, doe het dan niet!’ Ik merk ook dat we hier als leerkrachten meer autonomie moeten pakken. We moeten ons dan ook verenigen zodat we samen sterk staan tegen alle regeldruk.

Ik merk wel dat je hier vooral tegen (grote) schoolbesturen aanloopt die de regeldruk veroorzaken. Dan geven  leerkrachten aan dat ze iets willen veranderen of dat het efficiënter kan en dan krijgen ze te horen: we doen het zo.

Soms lukt het wel om iets in de werkdruk te veranderen. Wij als leerkrachten moeten ons verenigen en de autonomie pakken, maar directies en schoolbesturen moeten ons ook zeker die ruimte durven geven.

Lees ook: SANDER DEKKER BIJ JUF MAIKE IN DE KLAS

Samen onderwijs vormgeven

Het boek geeft de suggesties om via een duidelijk stappenplan gedragsproblemen in je groep te bespreken binnen je team. Samen bespreek je tips die je kunt toepassen in de klas om onderwijs weer af te stemmen op iedereen.

Eye-opener

Het boek is een Eye-opener om alles op de schop te durven nemen wat we nu ‘eenmaal zo doen’. Ik ga het boek in ieder geval aan mijn directie geven om te lezen. Ik ben benieuwd of we samen ons onderwijs kunnen veranderen.

Het kan ook anders!

Ik sluit graag af met een anonieme reactie dat ik als bericht kreeg:

Het kan ook anders. Onze school is een éénpitter en keuzes die we maken komen direct van de werkvloer en worden ons niet opgelegd. Daarom ervaren wij zelden werkdruk…wij doen alleen wat effectief en noodzakelijk is. En als je de noodzaak begrijpt en niet met alle winden meewaait, werk je een heel stuk prettiger. Hoewel we de prikactie begrijpen, vinden we het wat hypocriet dat zoveel besturen roepen dat ze deze actie goed vinden terwijl de actie misschien eigenlijk ook op hen gericht zou moeten zijn. Want waarom kan onze éénpitter in Zuid-Limburg met dezelfde financiën wel relatief stressvrij werken in klassen van maximaal 25 kinderen en kunnen de grote besturen dit niet doen voor hun scholen? Het is echt iets dat mij nog veel, veel meer zorgen baart dan wat er in de politiek gebeurt!

Dit is, denk ik, niet alleen een voorbeeld van werkdruk reduceren, maar ook passend onderwijs zelf in de praktijk brengen. Kleinere klassen, zodat het beter is te overzien en samen het onderwijs vormgeven dat je wil, voor alle leerlingen. Laten we daar een voorbeeld aan nemen!

Bestel het boek bij Libris.

ISBN9789401438322 – UitgeverTerra – Lannoo

Uitgelichte foto: Shutterstock