69% van ouders wil gezondere Avondvierdaagse

Een aantal scholen loopt deze week en veel kinderen starten volgende week met de Avondvierdaagse. De helft van de ouders vindt dat er tijdens de Avondvierdaagse teveel snoep wordt uitgedeeld.

Zo blijkt uit onderzoek van Albert Heijn en drinkwaterbedrijf Vitens. Eén op de vijf ouders geeft daarnaast aan sociale druk te voelen snoep mee te geven aan hun kinderen tijdens het wandelevenement. Daarom hebben de Koninklijke Wandelbond Nederland, Albert Heijn, de Nederlandse drinkwaterbedrijven, Chiquita en Jongeren Op Gezond Gewicht besloten ouders te helpen de Avondvierdaagse gezonder te maken. De komende weken delen zij aan 150.000 kinderen gratis bananen en ‘Kraanwater Graag’ bidons uit.

Elke dag snoep

Een kwart van de ouders geeft aan dat hun kinderen na de Avondvierdaagse thuiskomen met snoep. Volgens de ouders zijn het vooral grootouders, buren en andere supporters die de snacks uitdelen. Hoewel een meerderheid een gezondere Avondvierdaagse wil, moet een zakje snoep of chips natuurlijk kunnen. Zeker op de laatste dag als beloning voor de geleverde prestatie. 40% van de ouders vindt het dan ook sneu als een kind helemaal geen snoep krijgt.

Fruit en kraanwater voor 150.000 kinderen 

De komende weken krijgen 150.000 kinderen gratis bananen en ‘Kraanwater graag’ bidons om te vullen met kraanwater. Op ca. 25 locaties worden hiervoor watertappunten ingericht. Fruit en kraanwater horen bij een gezonde levensstijl. Kraanwater lest de dorst en bevat geen calorieën.

Henry Bronkhorst, directeur van de Koninklijke Wandel Bond Nederland: “Wij juichen dit initiatief van harte toe. De kinderen krijgen een verantwoord alternatief aangereikt. Gezond en gezellig gaan dus prima samen. Een mooi steuntje in de rug van alle ouders die een gezondere Avondvierdaagse willen.”

Inspiratie bij Albert Heijn

Naast het uitdelen van de gezonde snacks vinden ouders in winkels van Albert Heijn een gratis boekje met ideetjes voor een gezondere Avondvierdaagse. Ook kunnen ouders samen met hun kinderen creatief aan de slag voor de vierdaagse. Honderd winkels gaan met kinderen een gezonde snoepketting, roeptoeters of medailles knutselen.

‘Kraanwater Graag’

Het uitdelen van ‘Kraanwater Graag’ bidons is onderdeel van de meerjarige ‘Kraanwater Graag’ campagne waarmee drinkwaterbedrijven iedereen bewust willen maken van de waarde van ons kraanwater.

Het onderzoek werd in mei 2016 in opdracht van Albert Heijn en drinkwaterbedrijf Vitens representatief uitgevoerd door Kien Onderzoek onder 750 Nederlandse ouders met minimaal 1 kind die dit jaar meeloopt met de Avondvierdaagse.

Yes, gezond!

Ik juich dit initiatief toe! Hoe jonger kinderen bewust worden van gezond eetgedrag, hoe gezonder hun keuzes later zijn. Een snoepje moet kunnen, maar een tas vol snoep vind ik overdreven. Fijn dat het initiatief is genomen om een gezondere keuze gratis mee te geven.
Ik kreeg vroeger ook heus wel een snoepje tijdens de avondvierdaagse, maar er ging ook een stuk komkommer en een waterflesje mee.

Wat vind jij van dit initiatief?